Online meting: zo veel data, zo weinig info
Wie - bijvoorbeeld als adverteerder - wil weten hoe intensief een homepage wordt bezocht, heeft in wezen nog steeds pech gehad. Geen enkel meetcriterium is namelijk betrouwbaar.
Het aantal hits (dé meeteenheid uit de beginjaren van internet) zegt hoegenaamd niets. Het aantal pageviews leek even te werken maar blijkt tegenwoordig ook erg onbetrouwbaar.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDat komt door het gebruik van AJAX-technologie (asynchronous Java-Script and XML) op veel sites, vooral in de Web 2.0-sfeer. Nu kijken adverteerders vooral naar het aantal 'gebruikerssessies' (unieke bezoekers). Maar daarmee weet je ook nooit echt waar je aan toe bent: 2 miljoen sessies kan betekenen: Eén bezoek van 2 miljoen gebruikers, 2 miljoen bezoeken van één gebruiker en zelfs 2 miljoen bezoeken van 10 miljoen 'paginabekijkers' (denk aan clubjes vrienden die samen YouTube-filmpjes bekijken via één computer of smartphone).
Het blijft behelpen. Meerdere meeteenheden combineren is vooralsnog de beste oplossing.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid