Overslaan en naar de inhoud gaan

Online meting: zo veel data, zo weinig info

Nooit eerder genereerde een medium zo veel gebruiksgegevens en zo weinig inzicht in het gebruik.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie - bijvoorbeeld als adverteerder - wil weten hoe intensief een homepage wordt bezocht, heeft in wezen nog steeds pech gehad. Geen enkel meetcriterium is namelijk betrouwbaar.

related partner content for mobile comes here

Het aantal hits (dé meeteenheid uit de beginjaren van internet) zegt hoegenaamd niets. Het aantal pageviews leek even te werken maar blijkt tegenwoordig ook erg onbetrouwbaar.

Dat komt door het gebruik van AJAX-technologie (asynchronous Java-Script and XML) op veel sites, vooral in de Web 2.0-sfeer. Nu kijken adverteerders vooral naar het aantal 'gebruikerssessies' (unieke bezoekers). Maar daarmee weet je ook nooit echt waar je aan toe bent: 2 miljoen sessies kan betekenen: Eén bezoek van 2 miljoen gebruikers, 2 miljoen bezoeken van één gebruiker en zelfs 2 miljoen bezoeken van 10 miljoen 'paginabekijkers' (denk aan clubjes vrienden die samen YouTube-filmpjes bekijken via één computer of smartphone).

Het blijft behelpen. Meerdere meeteenheden combineren is vooralsnog de beste oplossing.

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in