Klantgegevens in overvloed, maar waarvoor?
Deze onbekendheid met en onwil om echt werk te maken van databasemarketing, blijkt uit een serie van rondetafelbijeenkomsten die software-bedrijf SPSS hield met marketing managers en directeuren uit de telecommunicatie, retail en financiële wereld. De software-leverancier organiseerde deze bijeenkomsten in samenwerking met onderzoeksbureau Synovate om te onderzoeken wat volgens de branches de grootste marketingvraagstukken van dit moment zijn. Ed Peelen (Nijenrode) en Herbert Haaij (The Circle) modereerden de sessies.
Richten op individuele klanten
In de telecommunicatiebranche heerst de mening dat klanten steeds meer op individuele basis moeten worden bediend. De grootste uitdaging is dat marketeers veel meer moeten gaan inzien wat hun analyses nu werkelijk betekenen. Je moet per klant vaststellen wat je hem wilt aanbieden. Klanten hebben een beperkte aandacht voor aanbiedingen, dus als je wilt opvallen dan moet het aanbod op maat zijn. Marketing zou daarom steeds meer gedreven moeten worden door analytische tools waarmee je acties voor individuele klanten kunt bedenken, luidt de weinig verrassende conclusie van de software-leverancier.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Goede tools noodzakelijk
Volgens veel marketeers zit het knelpunt bij de vertaling van data naar acties. De marketeer ontsluit steeds meer kanalen en bouwt meer contacten op, maar het wordt steeds lastiger om al die data te beheren en te analyseren. Men verwacht dat de komende jaren veel bedrijven zullen overstappen naar Customer Intelligence. Dat vergt volgens hen een ommezwaai in het denken van marketeers. Performancegericht zijn en technologisch denken worden steeds belangrijker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid