Consumenten kopen steeds meer fairtradeproducten


De uitkomsten staan in het nieuwe rapport 'The Next Step in the ethical consumer revolution’.
Engelsen spenderen van alle Europeanen het meeste aan fairtradeproducten. In 2007 was dat 395 miljoen pond, omgerekend 6,5 pond per capita. Frankrijk en Duitsland volgen met respectievelijk 152 miljoen pond (2,5 pond per capita) en 99 miljoen pond (1,2 pond per capita). In Nederland werd in 2007 2 pond per capita uitgegeven aan fairtradeproducten; in totaal 32,6 miljoen pond.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDatamonitor verwacht dat de Engelse markt in 2012 800 miljoen pond waard is. Wereldwijd is de fairtrademarkt in de VS het grootste: 455,3 miljoen pond.
Met een besteding van minder dan 50 cent per capita besteden consumenten in Italië, Spanje, Nieuw Zeeland en Japan het minste aan fairtradeproducten.
Met name fairtradedranken worden goed verkocht. Fairtradekoffie en – thee zijn bijvoorbeeld erg populair in Groot Brittannië en overal te verkrijgen, ook in de horeca.
Nick Beevors, consumentenmarktanalist bij Datamonitor: ‘Consumenten zullen steeds vaker merken kiezen die actief een verschil maken, op een transparante en geloofwaardige manier. Dit zie je terug in de 15,7 procent groei in aankopen van fairtradeproducten tussen 2007 en 2012, die Datamonitor voorspelt in de 11 onderzochte landen.’
Bezorgdheid om het milieu en klimaatveranderingen helpen de fairtrademarkt groeien, aldus Beevors. Consumenten denken volgens hem meer na over de gevolgen van hun acties. Milieurampen als orkaan Katrina, de droogte in Australië en de overstromingen in Groot Brittannië ‘maken het meer concreet’. De toenemende bezorgdheid zie je weer terug in het koopgedrag. Met name in de aankoop van fairtrade- en organische producten.
Beevors: ‘Fairtradeproducten voldoen aan zowel sociale- als milieustandaarden; ze helpen de lokale producenten en hebben weinig impact op het milieu. Een andere belangrijke driver is de authenticiteit van dit soort producten. Consumenten hechten steeds meer belang aan origine en productiedetails. Fairtrade labeling komt ze hierin tegemoet.’Fair-trade overall product sales per land, 2007, (£m)
Country 2007 (£m) 2007 per capita (£) CAGR 02-07 France 152.4 2.5 30.1% Germany 98.9 1.2 25.6% Italy 29.0 0.5 16.1% Netherlands 32.6 2.0 9.9% Spain 1.9 >0.1 184.3% Sweden 15.6 1.7 60.2% UK 395.3 6.5 44.0% US 455.3 1.5 15.9% Australia & New Zealand 7.4 0.3 83.4% Japan 3.7 >0.1 31.9%
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid