Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkt laat allochtone miljardenmarkt liggen

De niet-westerse allochtone consument wordt niet of nauwelijks benaderd door de Nederlandse supermarkt door middel van reclame op het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Nederland is de totale markt van etnische producten goed voor zo’n drie miljard euro en de verwachting is dat het over tien jaar het dubbele zal zijn. Slechts een zesde deel van deze omzet komt bij de Nederlandse supermarkten terecht, aldus onderzoekster Melissa Kamstra. Daarmee laten zij belangrijke kansen liggen. Want niet alleen ligt de gemiddelde marge op het etnische assortiment tussen de 30 en 35 procent, maar zal het aantal niet-westerse allochtonen met een miljoen de komende jaren toenemen en besteden zij 25 tot 35 procent van hun gemiddeld besteedbaar inkomen aan dagelijkse boodschappen.

related partner content for mobile comes here

Het blijkt dat de niet-westerse allochtone consument door middel van reclame op het gebied van print en point-of-sale niet of nauwelijks wordt benaderd door de Nederlandse supermarkt. Dit heeft verschillende oorzaken, meent de onderzoekster:

  • De spreiding van niet-westerse allochtonen speelt een rol, maar ook de vestigingsplaats van de supermarkten en de concurrentie van buitenlandse levensmiddelenzaken;
  • De supermarkten willen geen groepen uitsluiten en maken daarom geen specifieke reclame voor niet-westerse allochtonen;
  • De wijze waarop supermarkten moeten communiceren met niet-westerse allochtonen vormt een groot probleem;
  • De groep niet-westerse allochtonen wordt door de supermarkten te klein bevonden om reclame voor te mak

en. Binnen de aanbevelingen die gedaan zijn op basis van dit onderzoek, is er een aantal die aanleiding kunnen vormen om reclame te maken voor niet-westerse allochtone consumenten en/of het etnische assortiment door de Nederlandse supermarkt. Zo is het benutten van niet-westerse allochtone feestdagen in de communicatie een goede manier om zowel niet-westerse allochtone consumenten in te sluiten als aan deze groep respect en waardering te tonen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in