Supermarkt laat allochtone miljardenmarkt liggen


In Nederland is de totale markt van etnische producten goed voor zo’n drie miljard euro en de verwachting is dat het over tien jaar het dubbele zal zijn. Slechts een zesde deel van deze omzet komt bij de Nederlandse supermarkten terecht, aldus onderzoekster Melissa Kamstra. Daarmee laten zij belangrijke kansen liggen. Want niet alleen ligt de gemiddelde marge op het etnische assortiment tussen de 30 en 35 procent, maar zal het aantal niet-westerse allochtonen met een miljoen de komende jaren toenemen en besteden zij 25 tot 35 procent van hun gemiddeld besteedbaar inkomen aan dagelijkse boodschappen.
Het blijkt dat de niet-westerse allochtone consument door middel van reclame op het gebied van print en point-of-sale niet of nauwelijks wordt benaderd door de Nederlandse supermarkt. Dit heeft verschillende oorzaken, meent de onderzoekster:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS- De spreiding van niet-westerse allochtonen speelt een rol, maar ook de vestigingsplaats van de supermarkten en de concurrentie van buitenlandse levensmiddelenzaken;
- De supermarkten willen geen groepen uitsluiten en maken daarom geen specifieke reclame voor niet-westerse allochtonen;
- De wijze waarop supermarkten moeten communiceren met niet-westerse allochtonen vormt een groot probleem;
- De groep niet-westerse allochtonen wordt door de supermarkten te klein bevonden om reclame voor te mak
en. Binnen de aanbevelingen die gedaan zijn op basis van dit onderzoek, is er een aantal die aanleiding kunnen vormen om reclame te maken voor niet-westerse allochtone consumenten en/of het etnische assortiment door de Nederlandse supermarkt. Zo is het benutten van niet-westerse allochtone feestdagen in de communicatie een goede manier om zowel niet-westerse allochtone consumenten in te sluiten als aan deze groep respect en waardering te tonen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid