De drie gezichten van een merk
Met de term trademark worden de visuele aspecten van het merk bedoeld: het logo en aanverwante elementen die juridisch beschermd kunnen worden. De waarde van deze elementen zit in de goodwill die ze vertegenwoordigen in de vorm van hoogwaardige producten of diensten.
Brand is een veel ruimer begrip, het staat voor het geheel van intellectuele eigendommen zoals patenten, domeinnamen, productontwerprechten en het copyright op kleuren, geuren, geluiden, advertentieteksten et cetera, maar ook voor zaken als de manier waarop het bedrijfsproces is georganiseerd, retailcontracten, distributierechten en licenties. Met een merk als branded business wordt de combinatie aangeduid van wettelijke elementen en de bedrijfscultuur, de mensen en de middelen waarmee het merk wordt gemaakt.
De waarde van het merk hangt dus af van de gehanteerde definitie. Waar de eerste twee begrippen vooral een technische waardebepaling (verschillende soorten marktwaarde) opleveren, gaat het bij de derde om de intrinsieke waarde van het totale bedrijf. En dat is iets heel anders dan marktwaarde. Bij branded business gaat het in feite om de verborgen waarde van het merk, het totaal van factoren die bepalen hoe er tegen het merk wordt aangekeken door de diverse belanghebbenden.
Bron: Marketing Management, mei/juni 2004, (46000), 6 pgs.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid