Overslaan en naar de inhoud gaan

De drie gezichten van een merk

Om de waarde van een merk te kunnen vaststellen, moet je eerst weten waar je het over hebt: een trademark, een brand, of de zogeheten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de term trademark worden de visuele aspecten van het merk bedoeld: het logo en aanverwante elementen die juridisch beschermd kunnen worden. De waarde van deze elementen zit in de goodwill die ze vertegenwoordigen in de vorm van hoogwaardige producten of diensten.
Brand is een veel ruimer begrip, het staat voor het geheel van intellectuele eigendommen zoals patenten, domeinnamen, productontwerprechten en het copyright op kleuren, geuren, geluiden, advertentieteksten et cetera, maar ook voor zaken als de manier waarop het bedrijfsproces is georganiseerd, retailcontracten, distributierechten en licenties. Met een merk als branded business wordt de combinatie aangeduid van wettelijke elementen en de bedrijfscultuur, de mensen en de middelen waarmee het merk wordt gemaakt.

related partner content for mobile comes here

De waarde van het merk hangt dus af van de gehanteerde definitie. Waar de eerste twee begrippen vooral een technische waardebepaling (verschillende soorten marktwaarde) opleveren, gaat het bij de derde om de intrinsieke waarde van het totale bedrijf. En dat is iets heel anders dan marktwaarde. Bij branded business gaat het in feite om de verborgen waarde van het merk, het totaal van factoren die bepalen hoe er tegen het merk wordt aangekeken door de diverse belanghebbenden.
Bron: Marketing Management, mei/juni 2004, (46000), 6 pgs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in