Innoveren gemakkelijker dan het lijkt


Bij innovaties wordt al gauw gedacht aan enorme R&D-budgetten, paradigmashifts en nanotechnologie. Maar de meest succesvolle innovaties komen voort uit hele simpele ideeën: van groene ketchup en yoghurt in een tube tot papiertjes met plakrand. Het zijn geen wereldschokkende vernieuwingen, maar commercieel kunnen ze buitengewoon interessant zijn. De kunst is zelf op dat soort ideeën te komen. En dat is minder moeilijk dan het lijkt. Het begint met het lekprikken van wijdverbreide misvattingen. Allereerst het idee dat de producten en diensten van het eigen bedrijf niet voor verbetering vatbaar zijn. Vrijwel alles kan verbeterd worden, al was het maar door het introduceren van een nieuwe servicevorm of door het lanceren van nieuwe smaakjes of kleurtjes. Een tweede misvatting is dat de baas het toch nooit goed vindt. Wie zich verdiept in de verhalen achter geslaagde innovaties, ziet dat het meestal een kwestie is van stug volhouden. Het is ook verkeerd te denken dat het bedenken van goede ideeën aan anderen is voorbehouden. Door inspiratie op te doen in andere bedrijfstakken, door een netwerk op te bouwen van mensen die meedenken en door gewoon eens een idee uit te werken tot een prototype en dat te laten circuleren, wordt een beweging in gang gezet. Het is natuurlijk geen garantie voor succes. Maar wie niets probeert, zal nooit resultaat boeken.
Bron: Fast Company, juni 2004 (43000) 6 pgs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid