Overslaan en naar de inhoud gaan

Innoveren gemakkelijker dan het lijkt

Innoveren is niet zo moeilijk als het lijkt. Het gaat erom jezelf niet voor de gek te houden en kansen te benutten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij innovaties wordt al gauw gedacht aan enorme R&D-budgetten, paradigmashifts en nanotechnologie. Maar de meest succesvolle innovaties komen voort uit hele simpele ideeën: van groene ketchup en yoghurt in een tube tot papiertjes met plakrand. Het zijn geen wereldschokkende vernieuwingen, maar commercieel kunnen ze buitengewoon interessant zijn. De kunst is zelf op dat soort ideeën te komen. En dat is minder moeilijk dan het lijkt. Het begint met het lekprikken van wijdverbreide misvattingen. Allereerst het idee dat de producten en diensten van het eigen bedrijf niet voor verbetering vatbaar zijn. Vrijwel alles kan verbeterd worden, al was het maar door het introduceren van een nieuwe servicevorm of door het lanceren van nieuwe smaakjes of kleurtjes. Een tweede misvatting is dat de baas het toch nooit goed vindt. Wie zich verdiept in de verhalen achter geslaagde innovaties, ziet dat het meestal een kwestie is van stug volhouden. Het is ook verkeerd te denken dat het bedenken van goede ideeën aan anderen is voorbehouden. Door inspiratie op te doen in andere bedrijfstakken, door een netwerk op te bouwen van mensen die meedenken en door gewoon eens een idee uit te werken tot een prototype en dat te laten circuleren, wordt een beweging in gang gezet. Het is natuurlijk geen garantie voor succes. Maar wie niets probeert, zal nooit resultaat boeken.

related partner content for mobile comes here

Bron: Fast Company, juni 2004 (43000) 6 pgs

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in