Helft Belgische bedrijven besteedt marketing uit
De cijfers komen uit de jaarlijkse marketingenquete die het bureau houdt onder bedrijven met meer dan 10 werknemers. Dit jaar deden 325 respondenten mee,overwegend algemeen directeuren, sales & marketingmanagers, commercieel directeuren en business unit managers.
38 procent van de respondenten zegt weleens te hebben gewerkt met een marketingadviesbureau, met name op het gebied van reclame en website ontwikkeling. Ook voor marktonderzoek schakelt men vrij makkelijk een extern in.
Activiteiten als het opstellen van een marketingplan, het uitwerken van de marketingstrategie en operationeel productmanagement worden minder vaak uitbesteed. Toch zien de onderzoekers hier een opgaande lijn: in 2005 deden meer marketeers voor deze zaken een beroep op externe partners dan in 2004. Slechts 1,4 procent van de Belgische bedrijven heeft ervaring met een marketing interimbureau.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe belangrijkste redenen waarom bedrijven outsourcen, zijn: het kunnen inzetten van specialisten (de specifieke kennis is intern niet aanwezig) en een gebrek aan tijd om het zelf te doen.
Michèle Mees, partner bij The House of Marketing: ‘Het aantal projecten binnen de marketing afdeling neemt toe, zonder dat de teams vergroten. Met als gevolg een toenemende druk op de afdeling en de nood aan outsourcing.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid