Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer kan best zonder inhoudelijke kennis van zijn product

Kan een marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kan een marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn?

related partner content for mobile comes here

Werkgevers zijn altijd op zoek naar schapen met vijf poten. Liefst moeten nieuwe mensen op voorhand bewijzen alles te kunnen en te weten en ook nog de nestgeur van een nieuwe werkgever hebben.

Paradoxaal genoeg willen talentvolle mensen die van baan veranderen juist nieuwe dingen ondernemen en eens in een heel andere omgevingwerken.

Tijd om te onderzoeken wat de belangrijkste eigenschappenvan verkopers en marketeers moeten zijn. Welke poten van het schaap zijn het meest belangrijk?

De resultaten komen van een poll, die is ingevuld door 479 bezoekers van de website van , marketing en sales recruitment.

Opvallend en niet echt verrassend is dat verkopers goed moeten kunnen luisteren en dat een marketeer een creatieve list moet kunnen verzinnen.

Wat valt wel op?

De lage score van inhoudelijke kennis. Hoeft een verkoper zijn product niet te kennen? Kan een marketeer zonder inhoudelijke kennis van zijn product succesvol zijn?

Nee, maar de belangrijkste conclusie van deze poll is dat persoonlijke competenties wel belangrijker gevonden worden dan inhoudelijke kennis.

De belangrijkste eigenschappen van een goede verkoper:

inhoudelijke kennis van zaken: 9 procent
creativiteit: 1 procent
luistervaardigheid: 59 procent
intelligentie: 2 procent
overtuigingskracht: 16 procent
empathie: 9 procent
overig: 4 procent

De belangrijkste eigenschappen van een goede marketeer:

inhoudelijke kennis van zaken: 11 procent
creativiteit: 33 procent
luistervaardigheid: 21 procent
intelligentie: 3 procent
overtuigingskracht: 14 procent
empathie: 15 procent
overig: 3 procent

Conclusie: de marketeer hoeft niet meteen inhoudelijke kennis van zaken te hebben, maar moet wel creatief en empathisch zijn, overtuigingskracht hebben en goed kunnen luisteren.

En?erg intelligent hoeft ook hij/zij niet te zijn.

Onzin. Ik denk dat de marketeer alleen maar gelukkig en succesvol kan zijn in zijn baan als hij wel degelijk veel weet van zijn product. Zonder onderscheidend product is er namelijk geen marketing.

De biermarketeer die niets van bier weet kan beter doorlopen. De automarketeer die liever fietst, moet ook maar doorrijden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in