Overslaan en naar de inhoud gaan

AFM & het gestolde wantrouwen

Mag ik het even opnemen voor de AFM?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ja, ik heb het over de Autoriteit Financiële Markten, de waakhond aan het lijntje van Arthur Docters van Leeuwen, voormalig chef van de Binnenlandse Veiligheidsdienst en ex-voorzitter van de in het OM georganiseerde aanklagers.

related partner content for mobile comes here

Tot verontwaardiging van bijna iedereen om mij heen kondigde de AFM kort geleden aan stiekem bij verrassing persconferenties te willen bezoeken, met name persconferenties waarin CEO’s en andere bestuursvoorzitters financiële resultaten toelichten.

Eén bedrijf was zo verontwaardigd dat het per ommegaande de persconferentie afgelastte. Als je toch niet meer mocht dan een persbericht voorlezen - waarom dan journalisten uitgenodigd naar weet-ik-waar af te reizen?

Toegegeven, het is een vreemde sprong van de AFM. Het bevestigt in één klap waar bureaucratie sinds Kafka voor staat. Regels, procedures, controle, gestold wantrouwen.
Maar - wat is er eigenlijk tegen? Waarom mag de AFM niet horen wat er op persconferenties wordt beweerd? Waarom moet Docters van Leeuwen het een dag later in de krant lezen? Als er werkelijk niks aan de hand is, als de cijfers niet fraaier worden voorgesteld dan in het officiële persbericht staat en als tegenvallers niet door CEO’s worden weggepoetst, is er toch niks op tegen om de AFM gewoon uit te nodigen?
Nee, het getuigt niet van vertrouwen in het bedrijfsleven. Ja, het zegt iets over de instelling van de AFM. Maar dat is een reden te meer om open kaart te spelen - zou ik zeggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in