Content produceren is een vak (apart)


Eens in de zoveel tijd komt er zo'n woord voorbij dat de oplossing lijkt te zijn voor alle problemen. In marketingland valt er weer zo'n term te ontwaren. Content, zoals in content driven marketing.
Het nieuwe buzzword op congressen, de boodschap van nieuwe bureaus, de boodschap van oude bureaus die op zoek zijn naar nieuw leven, de boodschap van marketeers met een probleem.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor velen is het gebruiken van content een nieuwe ervaring. Er wordt dan ook veel geëxperimenteerd. Met muziek, entertainment, sport, tv, goede doelen. Maar het produceren van content vereist andere vaardigheden dan de gemiddelde marketeer of reclameman/v gewend is.
Je moet een insider zijn. Het gaat om allianties met 'entertainment' partijen. Om het aanbieden van experiences aan consumenten. Om het activeren van interessevelden in onderscheidende en effectieve communicatie. Dat is iets heel anders dan het tot leven brengen van een thematiek die bedacht is. Je moet dondersgoed weten waar de kansen en bedreigingen zitten.
Wat is essentieel aan goede content driven marketing?
Het speelt in op de interesse van de mensen die je wilt bereiken en beraken. Het is relevant voor de ontvanger en biedt toegevoegde waarde. En goede content is platform onafhankelijk. Het is een 'real life' thematiek.
Het is niet makkelijk om echt succesvolle cases te noemen op dit terrein. Nike en Red Bull natuurlijk. Unilever
en Heineken geven ook het goede voorbeeld. Maar verder? Een berichtje in het vakblad of vermelding op een weblog lukt meestal nog wel. Maar slechts aandacht of zichtbaarheid is veel te min voor de mogelijkheden van content driven marketing. Of hoe het ook mag of zal heten. Maar dat het blijvend is, is voor mij zeker.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid