
Waar AI een paar jaar geleden nog experimenteel terrein was voor het grootste deel van de bureauwereld, zitten we inmiddels in de 'early adopter' fase van de adoptie-curve. Eind dit jaar bereikt AI al de 'early majority' fase, wat uniek is voor de snelheid waarmee deze ontwikkeling doorzet. Dat bevestigt naar mijn idee dat het geen optie meer is, maar voor bureaus pure noodzaak is om relevant te blijven.

Creatieve professionals en bureaus die nu investeren in AI-vaardigheden en integratie, bouwen een voorsprong op. Wie te lang wacht, heeft straks moeite om mee te komen in een markt waar AI-gedreven efficiëntie en maatwerk de norm worden.
Gartner voorspelt in het rapport ‘Top Strategic Technology Trends for 2025’ dat tegen 2028 ongeveer 33 procent van de enterprise software applicaties agentische AI bevat, een forse toename ten opzichte van minder dan 1 procent in 2024. Daarnaast neemt in 2028 minimaal 15 procent van de dagelijkse werkbeslissingen autonoom plaats via agentic AI, tegenover 0 procent in 2024. Dit is dus een niet te stoppen trein die eraan komt.
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteAI transformeert 39 procent van taken in 2030
Volgens het World Economic Forum Future of Jobs Report 2025 vervangt of transformeert AI en automatisering tegen 2030 39 procent van alle bestaande vaardigheden. Dit betekent niet dat banen verdwijnen—sterker nog, AI gaat naar verwachting 170 miljoen nieuwe banen creëren, terwijl er 92 miljoen banen verdwijnen, wat neerkomt op een netto groei van 78 miljoen banen wereldwijd.

Wat verandert er dan wel? Creatieve professionals moeten gaan samenwerken met AI-tools en hun vaardigheden uitbreiden naar AI-gedreven conceptontwikkeling, data-geïnformeerd design en interactieve contentcreatie. De vraag is niet of AI creatieve beroepen beïnvloedt, maar hoe de creatieve industrie zich aanpast en profiteert van deze technologie. Bijvoorbeeld door AI-agents voor klanten te ontwikkelen.

AI-tools die de creatieve industrie transformeren
Door de snelheid waarmee AI-tools zich ontwikkelen is het belangrijk om bij te blijven en nieuwe tools te testen binnen je creatieve bureau, zorg dat je dedicated mensen hierop zet of hulp van buitenaf inhuurt om bij te blijven. Al is het maar ter inspiratie. De meeste zijn vast al bekend met Runway, Grok en Figma AI, hieronder een aantal wellicht minder bekende om te bekijken en te testen:
Kimi - Een AI-assistent van Moonshot AI uit Beijing. Het helpt met academische en creatieve teksten, programmeren, planning en vertalingen.
Qwen - Een reeks taalmodellen van Alibaba Cloud, geschikt voor chatbots, AI-tools en geavanceerde automatisering. De modellen blinken uit in het oplossen van taken en planning.
Leonardo - Een krachtig alternatief voor Midjourney en DALL·E, specifiek ontworpen voor game-art, concept art en high-end digitale illustraties.
HeyGen - Biedt AI-aangedreven deepfake avatars en geautomatiseerde voice-overs, ideaal voor advertenties, social media-content en gepersonaliseerde klantinteracties.
Waldo - Een AI-gestuurde onderzoeksassistent die automatisch betrouwbare informatie verzamelt, analyseert en samenvat voor snelle en efficiënte besluitvorming.
Getipt door Antoinette Hoes tijdens een uitzending van de talkshow De Boardroom.
Langchain - Een framework voor het bouwen van geavanceerde AI-toepassingen met taalmodellen, waaronder chatbots, het verwerken van documenten en AI-workflows.
De rol van IT als HR-afdeling voor AI-agents
Jensen Huang, ceo van Nvidia, voorspelt dat de IT-afdeling in de toekomst de HR-afdeling is voor AI-agents. Dit betekent dat AI niet langer enkel ondersteunend is, maar een actieve rol speelt binnen creatieve teams. Denk aan AI toepassingen die:
- Automatisch advertenties personaliseert op basis van gedragsdata
- Realtime video-content genereert en bewerkt zonder menselijke tussenkomst
- Digitale avatars aanstuurt die autonome klantenservice of social media-interacties uitvoeren
- Creatieve concepten optimaliseert door marktanalyse en trendvoorspelling
Dit vereist een verschuiving in mindset: van AI als tool naar AI als samenwerkingspartner. De kans voor creatieven van bureaus is om te leren hoe ze AI efficiënt managen en regisseren in plaats van enkel taken uit te voeren.
AI-first niet zonder menselijke creativiteit
Ondanks de opmars van AI blijft menselijke creativiteit de drijvende kracht achter innovatie. AI kan weliswaar patronen herkennen en simuleren, maar emotionele intelligentie, intuïtie en originele storytelling blijven unieke menselijke vaardigheden.
Om relevant te blijven in een AI-gedreven toekomst is het essentieel dat creatieve professionals AI-integraties omarmen en de ontwikkelingen blijven volgen, en bij elke nieuwe tool beoordelen of deze het huidige proces (creatief / operationeel) kan versnellen of verbeteren. Dit vergt wellicht het creëren van nieuwe taken en/of rollen binnen het bedrijf. Ai is niet heilig en zeker al niet foutloos. Zelf nadenken over de juridische en copyrighttechnische gevolgen blijft altijd van belang, maar dit neemt niet weg dat er nu een revolutie aankomt die grote kansen met zich meebrengt voor creatieven en bureaus.
De creatieve industrie heeft nu de kans om AI te omarmen als een bondgenoot in plaats van een bedreiging. Zie AI als een nieuw penseel, maar de kunstenaar blijft de meester. Wie creativiteit combineert met AI gaat de creatieve industrie van morgen leiden.
Sander Verhof is Business Transformation en AI-expert binnen Agency Engines.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid