
De Belgische startup Conveo wil marktonderzoek opschudden door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI). Het bedrijf zet AI in om op grote schaal AI-gestuurde video-interviews te houden met consumenten. Die gesprekken gaan onder andere over branding, communicatie, klantervaring en innovatie. De softwareoplossing kan binnen enkele uren een complete analyse aanleveren, belooft Conveo.
Die belofte spreekt de industrie aan. De startup, vorig jaar opgericht, maakt vandaag bekend dat zij 5 miljoen euro groeigeld heeft opgehaald bij een groep investeerders. Met die miljoenen wil Conveo zijn oplossing doorontwikkelen. Bedrijven als Google, Unilever en Orange zijn al klant. Volgens Unilever werkt de doorvraagtechniek van Conveo beter dan andere tools, waar Orange aangeeft dat gebruikers positief reageren op AI-interviews.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalAutomatiseren
Conveo zegt het hele proces van marktonderzoek te kunnen automatiseren, waardoor bedrijven sneller en goedkoper onderzoek kunnen doen. Dat gegeven moet de drempel om onderzoek te doen verlagen, en dus leiden tot meer onderzoeken en meer gegevens. Aan zelfvertrouwen geen gebrek. Conveo stelt honderd keer sneller te zijn dan conventionele onderzoeksmethoden en stelt dat zijn onderzoeksmethode vaker verbanden aantoont die mensen anders over het hoofd zien.
Of zoals ceo Dieter de Mesmaeker het verwoordt: 'We kunnen ons niet voorstellen dat iemand het over twee jaar nog op de oude manier doet. Negentig procent van de tijd in kwalitatief onderzoek wordt besteed aan activiteiten die geautomatiseerd kunnen worden, zodat onderzoekers tijd kunnen besteden aan het daadwerkelijk creëren van waarde uit deze inzichten'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid