
- Het gemiddelde zzp-uurtarief is 81 euro. Communicatieadviseurs rekenen 11 euro meer
- De communicatie-zzp’er (80%) is positief over toekomst eigen bedrijf
- Mannelijke communicatieadviseurs vragen 94 euro per uur, vrouwen 86 euro
Zelfstandige communicatieadviseurs hebben een gemiddeld uurtarief van 91 euro. Dat is 5 euro per uur meer dan vorig jaar en precies 11 euro meer dat het gemiddelde tarief van zzp’ers in Nederland.
Woordvoerders/mediatrainers zijn veruit de best betaalde communicatieadviseurs met een gemiddelde van 106 euro per uur, gevolgd door adviseurs verandercommunicatie met 101 euro.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalAdviseurs in communicatiestrategieën voor sociale media zijn de laagstbetaalden met gemiddeld 83 euro per uur.
Dat concludeert Knab uit een jaarlijks onderzoek naar tarieven van de 70 meest voorkomende zzp-beroepen en 330 specialisaties. Aan het onderzoek werkten 20 duizend respondenten mee.
Het gemiddelde uurtarief van een zzp’er bedraagt begin dit jaar 81 euro, blijkt uit het Knab-onderzoek. 63% van de zzp’ers verhoogde hun tarief in de afgelopen twaalf maanden met 10%. Bij communicatieadviseurs is dit 6%.
De tarieven zijn vooral afhankelijk van de sector. De hoogste uurtarieven (meer dan 100 euro per uur) worden gevraagd in de juridische sector, de overheid en de hoog-opgeleide zorg. In sectoren als horeca, sport & recreatie en kunst & cultuur liggen de gemiddelde tarieven het laagst: onder de 60 euro per uur.
Vrouwen vragen minder
Twee op de drie zzp'ers zijn blij met hun huidige uurtarief, in het communicatieadvies is dat nog wat hoger: 84% is tevreden met de betaling.
De cijfers laten ook zien dat er een genderkloof is, ook onder communicatieadviseurs: mannen vragen gemiddeld 9% meer per uur dan vrouwen, gecorrigeerd voor opleiding en relevante werkervaring. Mannelijke communicatieadviseurs hanteren een gemiddeld tarief van 94 euro per uur, bij vrouwen is dat 86 euro.
Kosten
In de vergelijking met andere zzp’ers vallen verder een aantal zaken op. Ten eerste geeft 90% van communicatieadviseurs aan dat ze weinig zakelijke kosten maken, maar ervaren ze het vaakst van alle zzp’ers hoge persoonlijke kosten (31%).
Het vakgebied wordt daarnaast als competitief ervaren; slechts 16% geeft aan weinig concurrentie te ervaren, een 62e plek van de onderzochte 70 zzp-groepen. 83% geeft desondanks wel aan dat er vraag is naar werk.
De communicatieadviseur geeft niet hoog op van de eigen onderhandelingskwaliteiten; nog niet de helft (49%) vindt zichzelf daar goed in.
Positieve toekomst
De communicatie-zzp’er is positief over de toekomst van het eigen bedrijf (80%), maar relatief onzeker over de Wet DBA, bedoeld om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.
58% zegt zich daarover weinig of geen zorgen te maken, een prima percentage op het eerste oog. Toch scoren communicatieadviseurs daarmee een lage, 60e positie; de meeste groepen zzp’ers zijn positiever.
Knab heeft zijn inzichten uit het onderzoek samengebracht in het Zzp Uurtarievenboekje 2025. Dit bevat actuele uurtarieven van de 70 meest voorkomende zzp-beroepen en 330 specialisaties, aangevuld met inzichten over onder andere gemiddelde winst, declarabele uren en toekomstverwachtingen. Het is vanaf donderdag 13.00 uur gratis is te downloaden is via deze pagina op de Knab-website.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid