Bloezem: een nieuw geluid in zorgland
In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.
Lees meer


Als acht verschillende zorgmerken met 3.500 medewerkers in drie zorgsectoren (zorg thuis, woonzorg en geestelijke gezondheidszorg) samengaan, dan hoort daar een nieuwe merknaam, positionering en visuele identiteit bij. Na een korte pitch kreeg Mensch de opdracht. Een complexe opdracht, want de druk op de dagelijkse operatie is hoog en de cultuur, wensen en belangen van de fuserende zorgpartijen lopen soms uiteen.
Great brand start inside. Gedeelde waarden – merkcultuur – is het fundament van elk sterk merk. Daarom gingen we meteen op zoek naar waar de verschillende zorgorganisaties elkaar vinden. We organiseerden werksessies met medewerkers en interviewden belangrijke stakeholders.
Zo lang mogelijk mens zijn
We ontdekten dat alle acht organisaties een mentaliteit delen: ze geloven allemaal dat zorg er nooit langer dan nodig moet zijn. Of, zoals we dat inmiddels noemen: dat zorg te gast hoort te zijn in het leven van mensen. Door te handelen vanuit positiviteit en uit te gaan van wat mensen die zorg nodig hebben nog wél kunnen, zorgen zorgprofessionals dat mensen zo kort mogelijk patiënt zijn – en zo lang mogelijk mens. Op deze manier draagt zorg bij aan het bloeien van mensen. En zo werkt Bloezem mee aan de collectieve opgave om de gezondheidszorg in de toekomst toegankelijk te houden, voor iedereen die zorg nodig heeft.
Deze mentaliteit geldt bovendien niet alleen voor cliënten, maar voor de hele organisatie. Immers, óók collega’s komen tot bloei als ze als mens gezien worden en de vrijheid en het vertrouwen krijgen om zorg te leveren die recht doet aan hun liefde voor mensen.

Zorg tot leven
Mensch vertaalde deze positieve mentaliteit door in gewenste associaties en kernwaarden en ontwikkelden op basis daarvan een aansprekende en in de zorgsector onderscheidende merknaam: Bloezem. De hierop aansluitende merkpositionering, inclusief relevant en emotioneel merkverhaal, komt tot uiting in de regel ‘Zorg tot leven’. Mensch tekende ook voor de visual identity en de website van Bloezem en ontwikkelde de arbeidsmarktcampagne die binnenkort landelijk wordt uitgerold.
Jack de Graaff (oprichter Mensch): "Dat was dus echt leuk om te doen! Mensch bemoeide zich met de positionering, creëerde de naam, ontwikkelde de visual identity, ontwierp de website en hielp mee met zowel de interne als externe introductie."
Tanja van Oosten (projectleider rebranding bij Bloezem): "De samenwerking met Mensch was echt een co-creatie. Het was een uitdaging om in een korte periode dit te creëren. Maar door het ‘doen’ is het gelukt. Intern en extern is onze nieuwe naam goed ontvangen. In 2025 kunnen we verder gaan bouwen."
In een wereld vol emotie, gaat ‘t in ons vak steeds meer over getallen en data, liefst big. En steeds minder over mensen. Mensch gelooft in menselijke merken. Samen met opdrachtgevers bouwen we aan identiteit, positionering en merkverhaal. En creëren we employer en public branding campagnes. In onze twee winkelpandjes midden in de maatschappij, mixen we jong creatief talent en brede ervaring met wetenschappelijke inzichten. En proberen we elke dag invulling te geven aan de Engelse betekenis van ‘mensch’ (noun, ‘men(t)sh): a person of integrity and honor.
Lees meer
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid