
Kunstmatige intelligentie (AI) biedt veel mogelijkheden, en het worden er steeds meer. Bestaande functies worden bovendien steeds beter. Wat kun je er als marketingafdeling allemaal mee? En hoe blijf je up-to-date qua kennis en programma's? De helft van de marketingleiders voelt zich overdonderd door de mogelijkheden van AI in hun dagelijkse werk, stelt softwarebedrijf HubSpot op basis van eigen onderzoek.
Voor veel (Nederlandse) CMO's en andere marketingleiders vormt AI hét onderwerp van 2025. Nadat 2024 bij veel organisaties in het teken stond van AI bestuderen en experimenteren met allerlei programma's, willen dit jaar heel wat merken en bureaus AI gebruiken om hun werk beter, sneller of goedkoper te doen. En het liefst allemaal. Voor 92 procent van de respondenten is het werk veranderd door AI, waarvan een derde zegt dat die verandering significant is.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalAI integreren in marketingstrategie
Wat CMO's precies met AI willen, is nog niet altijd duidelijk. Dat zal vast te maken hebben met het feit dat de helft zich overdonderd voelt door de mogelijkheden van de programma's. AI integreren in de marketingstrategie is voor Nederlandse marketingleiders het belangrijkste doel van 2025, stelt het onderzoek. Daarna volgt het vergroten van de klantbetrokkenheid.
CMO's geven aan dat ze klantbetrokkenheid willen vergroten door content te personaliseren, om klanten meer op individueel niveau aan te spreken. AI kan hierbij helpen, stellen veel CMO's vervolgens. Een conclusie die perfect aansluit bij de boodschap die de CMO van HubSpot onlangs verkondigde in gesprek met Adformatie, overigens. HubSpot biedt marketingsoftware voor organisaties aan, en gebruikt ook steeds meer AI om bijvoorbeeld die personalisatie te verbeteren.
Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, zeggen de CMO's. Uitdagingen ervaren zij in consumenten die minder vaak persoonlijke data willen afstaan voor marketingdoeleinden, data van slechte kwaliteit en steeds strengere privacyregels.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid