Overslaan en naar de inhoud gaan

Helft marketingleiders overdonderd door AI-mogelijkheden

Marketingleiders willen meer gebruikmaken van AI, maar weten nog niet altijd hoe.
AI
© Shutterstock
AI
© Shutterstock

Kunstmatige intelligentie (AI) biedt veel mogelijkheden, en het worden er steeds meer. Bestaande functies worden bovendien steeds beter. Wat kun je er als marketingafdeling allemaal mee? En hoe blijf je up-to-date qua kennis en programma's? De helft van de marketingleiders voelt zich overdonderd door de mogelijkheden van AI in hun dagelijkse werk, stelt softwarebedrijf HubSpot op basis van eigen onderzoek. 

related partner content for mobile comes here

Voor veel (Nederlandse) CMO's en andere marketingleiders vormt AI hét onderwerp van 2025. Nadat 2024 bij veel organisaties in het teken stond van AI bestuderen en experimenteren met allerlei programma's, willen dit jaar heel wat merken en bureaus AI gebruiken om hun werk beter, sneller of goedkoper te doen. En het liefst allemaal. Voor 92 procent van de respondenten is het werk veranderd door AI, waarvan een derde zegt dat die verandering significant is. 

AI integreren in marketingstrategie

Wat CMO's precies met AI willen, is nog niet altijd duidelijk. Dat zal vast te maken hebben met het feit dat de helft zich overdonderd voelt door de mogelijkheden van de programma's. AI integreren in de marketingstrategie is voor Nederlandse marketingleiders het belangrijkste doel van 2025, stelt het onderzoek. Daarna volgt het vergroten van de klantbetrokkenheid. 

CMO's geven aan dat ze klantbetrokkenheid willen vergroten door content te personaliseren, om klanten meer op individueel niveau aan te spreken. AI kan hierbij helpen, stellen veel CMO's vervolgens. Een conclusie die perfect aansluit bij de boodschap die de CMO van HubSpot onlangs verkondigde in gesprek met Adformatie, overigens. HubSpot biedt marketingsoftware voor organisaties aan, en gebruikt ook steeds meer AI om bijvoorbeeld die personalisatie te verbeteren.

Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn, zeggen de CMO's. Uitdagingen ervaren zij in consumenten die minder vaak persoonlijke data willen afstaan voor marketingdoeleinden, data van slechte kwaliteit en steeds strengere privacyregels. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in