4 op de 10 Nederlanders niet blij met AI-influencer van TUI


De keuze van TUI om een door AI gegenereerde influencer in te schakelen om vakantiereizen aan te prijzen, wordt gemengd ontvangen door het vak én het Nederlandse publiek. Waar 58 procent van de Nederlanders geen behoefte heeft aan AI-reisbeelden, zegt 29 procent dat de tijd rijp is voor vakantieplaatjes met een AI-persoon. De resterende 13 procent weet niet of hij zit te wachten op AI-reisbeelden.
Deze en meer inzichten komen naar voren uit een representatief panelonderzoek (N=1015) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Het panelonderzoek toonde de respondenten als eerste een foto van de AI-influencer (boven dit artikel), die van TUI de naam Lena meegekregen heeft. De respondenten werd alleen verteld dat Lena een nieuwe reisinfluencer van TUI is, met de vraag wat de eerste indruk van de respondenten was. Voor 47 procent was die indruk (zeer) positief, voor 44 procent neutraal en slechts 9 procent was (zeer) negatief over Lena.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijTeamleider Online
AVROTROSCommunications Director
World Press PhotoDaarna werd duidelijk gemaakt dat Lena geen echte vrouw is, maar een AI-influencer. Had u door dat u naar een AI-influencer keek en niet naar een echte vrouw, luidde de vervolgvraag daarom.
Had u door dat u naar een AI-influencer keek en niet naar een echte vrouw?
Ja, ik zag direct dat deze vrouw niet echt is | 15 procent |
Ja, na goed kijken en even twijfelen zag ik dat deze vrouw niet echt is | 27 procent |
Nee, na goed kijken en even twijfelen dacht ik dat deze vrouw echt is | 19 procent |
Nee, ik dacht dat deze vrouw echt is | 38 procent |
Ruim de helft van de respondenten (57 procent) dacht dat Lena een echte vrouw was, in plaats van een door de computer gegenereerd personage. De AI-influencer is bedacht door Trojan Monkeys. Mannen en de doelgroep 18 tot 35 jaar herkenden de aard van Lena beter dan vrouwen en de doelgroep 56 jaar en ouder.
De meningen over het gebruik van een AI-influencer door TUI verschillen sterk, zo blijkt. Jongeren zijn vaker enthousiast dan de doelgroep 56+.
Wat vindt u ervan dat TUI een AI-influencer gebruikt voor vakantie-ideeën?
Ik vind dat een leuk plan | 11 procent |
Ik vind dat op zich leuk | 34 procent |
Ik vind dat niet zo leuk | 20 procent |
Ik vind dat helemaal niet leuk | 21 procent |
Weet ik niet | 14 procent |
Kan een AI-personage mensen inspireren met vakantie-ideeën? Ja, zegt 30 procent van de respondenten. Een iets grotere groep (36 procent) staat er negatief tegenover. De rest weet het niet of is neutraal.
Wie geen behoefte heeft aan AI-plaatjes rondom vakanties, stelt vooral vraagtekens bij de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de beelden.
Waarom heeft u geen behoefte aan AI-reisbeelden?
Ik vind een AI-influencer niet inspirerend | 28 procent |
Ik vertrouw AI-beelden niet omdat ze niet echt zijn | 55 procent |
Ik vind een AI-influencer niet geloofwaardig | 41 procent |
Anders, namelijk | 5 procent |
TUI’s AI-influencer Lena is te volgen op sociale media. Het panel reageert daar niet erg enthousiast op. Slechts 16 procent van de respondenten lijkt het boeiend om Lena te volgen voor reisinspiratie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid