Overslaan en naar de inhoud gaan

4 op de 10 Nederlanders niet blij met AI-influencer van TUI

Consumentenpanel van Adformatie is verdeeld over de keuze van reisaanbieder TUI.
Lena
© Lena, de AI-influencer van TUI
Lena
© Lena, de AI-influencer van TUI

De keuze van TUI om een door AI gegenereerde influencer in te schakelen om vakantiereizen aan te prijzen, wordt gemengd ontvangen door het vak én het Nederlandse publiek. Waar 58 procent van de Nederlanders geen behoefte heeft aan AI-reisbeelden, zegt 29 procent dat de tijd rijp is voor vakantieplaatjes met een AI-persoon. De resterende 13 procent weet niet of hij zit te wachten op AI-reisbeelden.

related partner content for mobile comes here

Deze en meer inzichten komen naar voren uit een representatief panelonderzoek (N=1015) dat MSI-ACI heeft uitgevoerd in opdracht van Adformatie. Het panelonderzoek toonde de respondenten als eerste een foto van de AI-influencer (boven dit artikel), die van TUI de naam Lena meegekregen heeft. De respondenten werd alleen verteld dat Lena een nieuwe reisinfluencer van TUI is, met de vraag wat de eerste indruk van de respondenten was. Voor 47 procent was die indruk (zeer) positief, voor 44 procent neutraal en slechts 9 procent was (zeer) negatief over Lena.

Daarna werd duidelijk gemaakt dat Lena geen echte vrouw is, maar een AI-influencer. Had u door dat u naar een AI-influencer keek en niet naar een echte vrouw, luidde de vervolgvraag daarom.

Had u door dat u naar een AI-influencer keek en niet naar een echte vrouw?

Ja, ik zag direct dat deze vrouw niet echt is 15 procent
Ja, na goed kijken en even twijfelen zag ik dat deze vrouw niet echt is 27 procent
Nee, na goed kijken en even twijfelen dacht ik dat deze vrouw echt is 19 procent
Nee, ik dacht dat deze vrouw echt is 38 procent

Ruim de helft van de respondenten (57 procent) dacht dat Lena een echte vrouw was, in plaats van een door de computer gegenereerd personage. De AI-influencer is bedacht door Trojan Monkeys. Mannen en de doelgroep 18 tot 35 jaar herkenden de aard van Lena beter dan vrouwen en de doelgroep 56 jaar en ouder.

De meningen over het gebruik van een AI-influencer door TUI verschillen sterk, zo blijkt. Jongeren zijn vaker enthousiast dan de doelgroep 56+.

Wat vindt u ervan dat TUI een AI-influencer gebruikt voor vakantie-ideeën?

Ik vind dat een leuk plan 11 procent
Ik vind dat op zich leuk 34 procent
Ik vind dat niet zo leuk 20 procent
Ik vind dat helemaal niet leuk 21 procent
Weet ik niet 14 procent
Advertentie

Kan een AI-personage mensen inspireren met vakantie-ideeën? Ja, zegt 30 procent van de respondenten. Een iets grotere groep (36 procent) staat er negatief tegenover. De rest weet het niet of is neutraal.

Wie geen behoefte heeft aan AI-plaatjes rondom vakanties, stelt vooral vraagtekens bij de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de beelden.

Waarom heeft u geen behoefte aan AI-reisbeelden?

Ik vind een AI-influencer niet inspirerend 28 procent
Ik vertrouw AI-beelden niet omdat ze niet echt zijn 55 procent
Ik vind een AI-influencer niet geloofwaardig 41 procent
Anders, namelijk 5 procent

TUI’s AI-influencer Lena is te volgen op sociale media. Het panel reageert daar niet erg enthousiast op. Slechts 16 procent van de respondenten lijkt het boeiend om Lena te volgen voor reisinspiratie.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in