
Het licenseren van muziek voor commercials en branded content is een traag en onvoorspelbaar proces dat tientallen mailtjes kan vereisen voor er antwoord komt over de licentiekosten, stelt de Nederlandse startup Ringo. En dan weet je pas wat een nummer kost. Een nieuw platform, aangedreven door AI, moet reclamebureaus helpen om dat proces te versnellen. Ringo belooft in – komt ‘ie – 81,92 procent een accurate inschatting te kunnen geven van de licentiekosten van een nummer.
Door op de website van Ringo een Spotify-link naar een nummer in te voeren, krijg je als producer of creatief van een reclamebureau meteen een inschatting van wat het zou kosten om het nummer te gebruiken in de commerciële uiting(en) die je voor ogen hebt. De website is nadrukkelijk géén catalogus met afspraken met platenlabels, vertelt Marcel Alexander Wiebenga, medeoprichter van Ringo. Hij zegt dat zijn startup veel werk gestoken heeft in het ontwikkelen en toepassen van AI-tools die verantwoordelijk zijn voor het geven van de prijsklasse van een nummer. Snel inzicht krijgen in de verwachte kosten voor het gebruik van een nummer kan de creatieve industrie helpen om efficiënter te werken, stelt hij.
Vacatures
Communicatieadviseur
SamergoMedewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteSneller terug naar de klant
‘Het is nu moeilijk om erachter te komen of een nummer commercieel te gebruiken is. En zo ja, bij wie je dat kunt navragen en wat de kosten zijn. Dat leidt nu vaak tot lange mailwisselingen met allerlei mensen, en zo een stroperig proces met als mogelijke uitkomst dat de producer of het reclamebureau terug moet naar de klant met het bericht dat het gewenste nummer buiten het budget valt. Wij willen met Ringo direct inzicht geven in de licentiekosten van een nummer, zodat de producer of het reclamebureau sneller met een antwoord naar de klant terug kan en zo vervolgstappen kan nemen’.
Het opvragen van de verwachte licentiekosten op Ringo gaat via credits. Wie een account aanmaakt, krijgt tien credits per maand. Daarmee kun je tien nummers opvragen. Wie daar niet genoeg aan heeft, kan meer credits kopen. Dat is voor nu een belangrijk verdienmodel van Ringo, een startup met circa tien medewerkers woonachtig in Nederland, Portugal, Oekraïne en Pakistan.
Ringo test zijn concept nu bijna een jaar, met grote partijen als BBDO Verenigde Staten, W+K en Monster Energy. In die periode zijn er meer dan 350 succesvolle indicaties afgegeven, zegt Wiebenga.
Of direct inzicht in de – realistische – prijsklasse van een nummer de onderhandelingspositie van reclamebureaus en/of klanten verbetert ten opzichte van artiesten en platenlabels? Wiebenga moet er even over nadenken. ‘Dat is een experiment waar ik nog geen uitspraken over durf te doen. We hebben er nog te weinig klanten voor. De drempel om de licentiekosten van een nummer op te vragen, gaat in ieder geval enorm omlaag. In plaats van iemand moeten aanschrijven, kun je nu een platform gebruiken dat in veel gevallen een goede inschatting geeft’.
Beta 0.0.1.
Geïnteresseerden kunnen vanaf vandaag aan de slag met Ringo. Het platform is een ‘eerste kleine stap naar een grote end-to-end-oplossing’, vertelt Wiebenga. ‘Dit is bèta 001. De komende maanden onboarden we nieuwe gebruikers en gaan we het platform doorontwikkelen. Zo willen we de accuraatheid van het voorspellen van de prijsklasse verder verhogen. We hebben een killer roadmap en willen uiteindelijk wellicht ook een dealplatform worden. Maar dat is voor later. Voor nu willen we ook aan de creatieve industrie laten zien hoe je AI concreet kunt gebruiken, in plaats van theoretische kansen bestuderen en intern blijven experimenteren’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid