Wisselende reacties op 'AI-influencer' van TUI


Reismerk TUI heeft de introductie van AI-explorer Lena aangekondigd. Zij voegt zich bij het bestaande team van TUI-influencers en moet zodoende een virtuele benadering van reiservaringen bieden.
TUI: 'Met deze toepassing van AI kunnen we vakantiegangers sneller, actueler en relevanter informeren. Lena gaat het publiek inspireren met haar beelden van prachtige reisbestemmingen die vanaf vandaag op onze social media-kanalen te zien zijn.'
In een tijd waarin AI steeds meer geïntegreerd raakt in het dagelijks leven, speelt TUI met Lena naar eigen zeggen in op de toenemende acceptatie en voordelen van AI-technologie. 'Lena heeft de capaciteit om razendsnel op meerdere locaties ter wereld te zijn en biedt daarmee een dynamische en actuele blik op diverse bestemmingen. Hoewel Lena zelf virtueel is, maakt ze gebruik van echte beelden om de schoonheid en cultuur over de hele wereld te laten zien', aldus het merk.
Lena is tot leven gebracht door AI-contentbureau Trojan Monkeys, dat zowel het idee als de productie voor z'n rekening nam. 'Door AI, zoals nu met Lena, te omarmen kunnen merken sneller inspelen op de wensen van hun klanten, maar hen daarnaast ook actief betrekken. Dat is naast een technologische innovatie een verschuiving naar een meer dynamische klantbeleving', aldus creative director Auke van Rossum.
Wisselende reacties
Dat Lena de tongen los maakt, merkte Van Rossum vrij gauw nadat hij een bericht erover plaatste op LinkedIn. Het gevolg was honderden likes en comments, die -zoals je niet vaak ziet op LinkedIn- ook negatief van aard zijn. Zo zegt strateeg Vincent Luyendijk: 'Indrukwekkende technologie, dat zeker. Maar ik word hier een beetje ongemakkelijk van. Reizen aanprijzen naar plekken die hip zijn, aan de hand van virtuele personen. Zijn de plekken dan nog wel echt of zijn die ook virtueel tot stand gekomen?'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEn copywriter Peter van der Wijk, nog cynischer: 'Een enorm stuk nonsens naar de mensen toe. Adverteerders zijn gek geworden. Wat zullen dat voor meetings geweest zijn. Niet te sexy. Hmm, haar achterkant mag best wat ronder. Nee, ronder, rónder, niet breder. Shit, begrijpt-ie niet. Hoe ver zijn we met de tie.. borsten nu? Is dit het?' Ook provo-blog GeenStijl besteedde er aandacht aan, waarbij het spreekt van een 'verschrikkelijke discussie over kleur van verschrikkelijke AI-influencers'.
Gerelateerd
Entertainment
Pablo van den Berg, oprichter van Trojan Monkeys, slaat niet steil achterover van de kritiek. 'Volgens mij laat het zien dat AI leeft, en dat omarmen we als AI-bureau natuurlijk graag. Het enthousiasme over innovatie is aanstekelijk, maar de angst dat AI mensen vervangt is ook begrijpelijk. Toch moeten we de zaak ook luchtig bekijken en het soms als entertainment zien: Lena gaat niemand vervangen. Wat zij doet, is juist laten zien wat er mogelijk is als we technologie en creativiteit slim combineren', aldus Van den Berg.
Hij vervolgt: 'Lena kan dingen die mensen niet kunnen, en dat maakt het zo interessant. We vinden het belangrijk dat je als merk transparant en eerlijk bent over wat wel en wat niet echt is. En dat doen we met Lena; ze deelt actuele informatie en echte reiservaringen.'
De Duitse Emma
De bekritiseerde Lena doet in zekere zin denken aan de eerdere AI-influencer Emma, die toerisme in Duitsland moest stimuleren. Toevallig genoeg ging het hier ook om een goedlachse blonde dame en ook toen (oktober vorig jaar) waren de reacties gemengd. Waarom schakelde het toerismebureau geen échte influencers in, vroeg men zich bijvoorbeeld af.
Lena's 'avonturen' zijn te volgen via diverse online kanalen van TUI, waaronder Instagram.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid