Zo ziet influencermarketing eruit in 2025
Influencermarketing ondergaat een verandering. De branche heeft een certificaat geïntroduceerd waarmee influencers kunnen aantonen dat ze bekend zijn met de reclameregels en steeds meer merken willen alleen met gecertificeerde influencers samenwerken. Anderzijds deelt de overheid sinds 2024 boetes uit aan influencers die de regels overtreden. En dan zijn er natuurlijk ook nog de snelle ontwikkelingen op socialmediaplatformen en de opmars van artificiële intelligentie.
De associatie met het woord influencer is bij heel wat mensen negatief, merken ook bureau-eigenaren die regelmatig samenwerken met influencers. Vrijwel iedereen kent wel een influencer die op sociale media de ene week een product van merk A aanraadt en de week erop helemaal in de hemel lijkt met een vergelijkbaar product van merk B. De geloofwaardigheid van de sector staat onder druk, stellen critici. Anderzijds kun je ook stellen dat overheidsinstanties en de branche sinds 2024 echt werk maken van het verbeteren van de sector. De overheid doet dat via boetes, de branche via een zelfreguleringsinitiatief – waarover later meer.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid