
Claire Daemen kondigt de lancering van Workcode aan: een nieuw bureau met 'people en culture' als specialisatie. Het bureau moet andere bureaus en merken helpen om hun cultuur scherp(er) te definiëren en talent te vinden dat daarbij past.
De reclameindustrie staat al langere tijd voor de uitdaging om talent aan te trekken, te behouden en te laten groeien, meent Daemen. 'In een markt waar talent schaars is, speelt een heldere bedrijfscultuur een cruciale rol. Toch hebben veel bedrijven hun cultuur niet concreet gedefinieerd, waardoor recruitment en talentbehoud vaak zonder duidelijke richting plaatsvinden.'
Onderzoek
Daemen spreekt uit eigen ervaring, maar er is ook regelmatig onderzoek naar het issue gedaan. Zo spreekt MIT Sloan over 'broken culture syndrome' en heeft het aangetoond dat er een gap bestaat tussen hoe managers cultuur omschrijven en hoe werknemers het ervaren. Harvard Business Review heeft ook al eens onderzocht hoe bedrijven hun cultuur beschrijven in abstracte termen zonder aansluiting te zoeken met de belevingswereld van hun eigen mensen.
Vacatures
Medewerker communicatie
ZMGroepProject Communication Advisor
AMS InstituteClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu Centraal
Daemens bureau Workcode moet verandering brengen door cultuur en recruitment 'strategisch te verbinden'. 'Ieder bedrijf heeft een cultuur -bewust of onbewust- die bepaalt wie komt, blijft of vertrekt. Een match op cultuur zorgt dat mensen langer blijven en effectiever zijn in hun werk. Maar veel bedrijven vinden het lastig om die cultuur helder te omschrijven. Daardoor ontstaat er ruis en mismatches die bedrijven veel geld kunnen kosten. En ik kan ze helpen dat te voorkomen', aldus Daemen.
'Naast cultuurontwikkeling helpt Workcode bedrijven om de juiste mensen aan te trekken, onboarding te optimaliseren en een employee journey te creëren die talent laat groeien', haast Daemen zich te zeggen. Het moet gaan om een 'duurzame samenwerking', aldus Daemen, waarin 'zowel het bedrijf als het talent floreert.'
Ruime ervaring
Claire Daemen deed ruime ervaring op in de bureauwereld, onder meer als accountmanager bij Saatchi & Saatchi en Isobar en meest recent als client services director bij Blauw Gras (tegenwoordig Ace Social), waar ze tevens MT-lid was. Ook is ze medeoprichter van Adnight. De website van Workcode is hier te bekijken.
Daemen is beslist niet de eerste die 'een bureau voor bureaus' start. In februari kwam Juliette Hammana (ex-TWBA) met The Worklife Balance, dat eveneens gespecialiseerd is in 'people and culture'. Ook zijn zowel Dick van der Lecq als onder meer Fred Moolhuijsen al enkele jaren actief met resp. BoardSupporter en Agency Engines.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid