Veel problemen in onze maatschappij worden veroorzaakt door slechte communicatie, stelt Betteke van Ruler. Haar opsomming van professionele zonden is herkenbaar: ‘Eromheen draaien, nee zeggen en ja doen, te veel aandacht voor beeldvorming en dus bang voor de boze buitenwereld, afschuiven, zo wollig maken dat niemand het meer begrijpt.’
Dat heeft volgens de emeritus-hoogleraar communicatiewetenschappen vooral te maken met ‘de stijl van het huis’.
Van Ruler: ‘Je kunt dat ook communicatiecultuur noemen. Die is vaak ronduit ongezond. Dat begint bij de besluitvorming over grote en kleine zaken, wie mag hoe meepraten en hoe serieus en open zijn we daar met elkaar over. En dat heeft weer gevolgen voor hoe er met elkaar en met de buitenwereld wordt gecommuniceerd. Of dat nou door communicatieprofessionals wordt gedaan of door anderen in de organisatie. Door de buitenwereld wordt dat allemaal op één hoop gegooid.’
Magic bullet-denken
Het is volgens van Ruler de hoogste tijd dat er beleid komt over een goede stijl van het huis en ieders rol daarin. ‘Helaas zie ik in de meeste organisaties dat communicatie gelijk wordt gesteld met even iets vertellen op het moment dat het de organisatie goed uitkomt. Er wordt meestal gedaan of het dan wel vanzelf goedkomt. Puur magic bullet- denken dus.’
De vraag die iedere communicatieprofessional zich zal stellen is: kan ik daar iets aan doen? ‘Ja, natuurlijk’, zegt Van Ruler ferm. ‘Het is immers ons vak. Wij weten beter wat goede communicatie is dan een ander.’
Ze beseft dat het een grote uitdaging is voor communicatieafdelingen en bureaus om de gangbare praktijk in hun organisaties of bij hun klanten te doorbreken.
Van Ruler: ‘Je moet laten zien dat goed communiceren niet vanzelf gaat. Dat je er altijd over moet nadenken wie je - echt of virtueel - tegenover je hebt en hoe diegene in het onderwerp staat. Dat het moet passen bij wat al eerder is gecommuniceerd en wat en hoe anderen over het onderwerp communiceren. Maar zo denkt het management zelden over communicatie. Die denken vaak erg primitief over communicatie.’
Ontbrekend instrumentarium
Van Ruler ziet dat steeds meer communicatieprofessionals dat aan de orde stellen, maar ook dat ze vaak het instrumentarium missen om hun opdrachtgevers te overtuigen dat het anders moet:
‘Iedereen die een opdracht aanneemt of ergens in dienst is, is natuurlijk dienstbaar. Je draagt zo goed mogelijk bij aan het grotere geheel. We zijn niet met onze hobby bezig. Maar als vakgebied zijn we nog te vaak slaafs dienstbaar in plaats van professioneel dienstbaar. Professioneel dienstbaar werken betekent dat je alleen doet wat zinvol is of adviseert wat zinvol is.’
Wat zinvol is, is afhankelijk van de situatie. zegt Van Ruler. Dat vraagt om een strategische manier van werken. Is dat te leren? ‘Zeker, in mijn masterclass geef ik tips om dat te doen. Ik geef je op een briefje: zo kom je aan tafel en blijf je er ook!’
Bekijk hier het volledige programma en geef je op!
Lees ook
- Media Marvin Jacobs: 'Podcasts worden te vaak als 'nice to have' gezien'
- Merkstrategie Julian Stevense: ‘Marketeers laten zich te veel leiden door de waan van de dag’
- Media Bert Hagendoorn: 'Het specialistische bureau wordt weer belangrijk'
- Merkstrategie Marc Oosterhout: ‘Bijbelse verhalen kunnen merken inspireren duurzamer, rechtvaardiger en inclusiever te worden’
- Digital transformation & tech Victor Knaap (Media.Monks): 'AI gaat een grotere impact hebben dan we ooit hebben meegemaakt'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!