De toekomst van podcast en audio ziet er 'uitermate positief' uit, zegt Marvin Jacobs, medeoprichter en creative director van audiobureau Airborne. 'Podcasts hebben de laatste tien jaar een enorme opmars gemaakt; inmiddels luistert ongeveer de helft van Nederland frequent naar een podcast. Onder de doelgroep tot 35 jaar ligt dit percentage nog hoger. Dat sluit ook aan bij wat er internationaal gebeurt.'
Het is volgens Jacobs interessant om deze groei in een breder perspectief te plaatsen, namelijk de digitalisering van luistertijd. 'Als je ziet waar consumenten hun tijd aan besteden, zie je dat op elk front de digitalisering grotendeels is voltrokken - denk aan televisiekijken, winkelen of gamen. Luisteren vormt daarop een uitzondering, omdat zo'n tweederde van de luisteruren nog altijd analoog is, namelijk radio via de FM-frequentie. Wanneer je dan kijkt naar die andere vormen van tijdsbesteding, kun je niet anders concluderen dat er nog een enorme digitaliseringsslag zal plaatsvinden binnen audio.'
AI-DJ
Hij vervolgt: 'De variëteit van wat we precies gaan luisteren, zal daarmee steeds groter worden. De opkomst van AI zal daarbij zeker een rol spelen, denk aan audio-content die is gepersonaliseerd op basis van jouw voorkeuren of kenmerken. Spotify voegde onlangs aan 'AI-DJ' toe aan het platform, die precies de muziek draait waar jij van houdt en daarbij iets nieuws vertelt. Een soort persoonlijk radiostation dus. Dat soort innovaties gaan we nog veel meer zien en zullen digitaal luisteren in een stoomversnelling brengen.'
Waar gaat zijn masterclass op 14 september in Capital C over? Jacobs: 'Audio en podcasts worden nog te vaak als 'nice to have' gezien, terwijl dit echt het medium is waar het de komende jaren gaat gebeuren. Of je nu aan bureau- of klantzijde werkt, ik denk dat elke marketing- en communicatieprofessional moet weten welke rol audio kan spelen binnen communicatie- en merkstrategieën. Aan de hand van een aantal cases ga ik laten zien op welke manier merken audio kunnen inzetten als aanvulling op hun bestaande mediamix.'
Jacobs wil vooral duidelijk maken hoe audio 'op een unieke manier' waar toevoegt voor merken. 'Ik put daarvoor uit de kennis die we zelf hebben opgedaan, maar voor Adformatie beoordeel ik ook wekelijks een podcast van merken - en dat levert ook de nodige interessante inzichten op. Last but not least, stip ik in de masterclass de belangrijkste trends en ontwikkelingen aan.'
Bekijk hier het volledige programma en geef je op!
Lees ook
- Digital transformation & tech Cees Dingler (Capitola): ‘Het is tijd om concreet te worden met augmented reality’
- Merkstrategie Marc Oosterhout: ‘Bijbelse verhalen kunnen merken inspireren duurzamer, rechtvaardiger en inclusiever te worden’
- Merkstrategie Julian Stevense: ‘Marketeers laten zich te veel leiden door de waan van de dag’
- Media Bert Hagendoorn: 'Het specialistische bureau wordt weer belangrijk'
- Digital transformation & tech Britt Messing en Tess Scholten (For You Agency): 'In time content heeft de toekomst op TikTok'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!