Foto: Herbert van Hoogdalem, Geke Boschma en Jeroen Boschma
NoAd is een samentrekking van ‘no school, no agency’: geen school, geen bureau. Maar eigenlijk is de nieuwe masteropleiding van creatieven Herbert van Hoogdalem, Jeroen Boschma en Geke Boschma juist zowel school, als reclamebureau.
Kick-off bij Team Academy
De kick-off van de opleiding vindt vandaag plaats in het gebouw B. Amsterdam, bij Team Academy. Deze internationale hbo-opleiding rondom ondernemerschap is voor 10% partner van NoAd. Team Academy helpt bij officiële ‘schoolzaken’, zoals accreditatie van de masteropleiding. De inhoud van de master nemen Van Hoogdalem en Boschma voor hun rekening, samen met een grote groep creatieve professionals uit de reclame- en mediawereld.
Verschil met andere opleidingen
Deze master is anders dan de master Digital Design, Hyper Island of de Miami Ad School. Ten eerste door de manier van leren. ‘Leren door te doen’ staat centraal. Niet door een meewerkstage, maar door zelf een bureau te runnen. De vijftien studenten worden namelijk een jaar lang voor 50% aandeelhouder van NoAd.
Ondernemerschap
Tijdens hun masterjaar leiden ze bij het bureau NoAd als een echte startup. Ze halen klanten binnen, werken aan echte briefings en maken echte campagnes voor opdrachtgevers. Op die manier vervullen de studenten allerlei taken: van accountmanagement en sales tot media-inkoop en creatie.
‘De opleiding is gebouwd op drie pijlers: toegepaste creativiteit, ondernemerschap en persoonlijke ontwikkeling’, vertelt Jeroen Boschma. ‘Andere opleidingen focussen op één of twee van deze pijlers. Dat is niet genoeg voor de creatief van de toekomst.’
Creatieve experts
Volgens Boschma wordt het een intens jaar met een serieus curriculum. ‘Maar het heeft weinig met school te maken. Je wordt namelijk gelijk het diepe in gegooid door ondernemende creative directors ‘who have been there’.’
Dat zijn hij en zijn mede-oprichters, samen met een team creatieve experts. Zij geven colleges, workshops en zogenaamde ‘iconic talks’. Tijdens die ‘talks’ vertellen de makers van een iconische campagne hoe het project tot stand kwam. Boschma: ‘Die iconic talks doen we elke twee weken. We nemen ze op, we willen namelijk een kennisbank opbouwen.’
Het management van de opleiding bestaat uit projectleider Alieke Krone, directeur Michel Arends (Team Academy) en teamcoach Marjolein Bakker (partner Team Academy). Een paar gastdocenten zijn grafisch ontwerper Jeroen de Boorder, creative director Jeroen van Zwam (Ceci n'est pas un bureau), Willem-Albert Bol (de Persgroep)en kunstenaar Rob Scholte.
In de Raad van Advies zitten Jacqueline Smit, Eske van Egerschot, Jan Has en Peer Stoop.
Klaar voor de toekomst
Het idee voor de opleiding ontstond een half jaar geleden. Van Hoogdalem en Boschma gaven regelmatig gastcolleges en werden ieder afzonderlijk benaderd door buitenlandse instellingen. De scholen wilden weten of in Nederland interesse was voor een creatieve vervolgstudie. Zo ontstond het idee voor een eigen opleiding.
De masteropleiding NoAd is de studie die volgens de oprichters nodig is om klaar te zijn voor de creatieve industrie van de toekomst. ‘Als jongeren van de opleiding komen, moeten ze meer afleren dan dat ze geleerd hebben’, zegt Boschma. ‘Dat hoor je van veel werkgevers. Onze opleiding brengt daar verandering in.’
Sponsoren en partners
De opleiding heeft een aantal partners en sponsoren. Zij geven geld, gastlessen en briefings aan de studenten. ‘Dankzij die partners weten we ook wat er gevraagd wordt van talent’, zegt Boschma. ‘Bij een grote uitgeverij verwacht men bijvoorbeeld een steeds meer allround-aanpak van creatieven. Je moet overal vanaf weten. Dat leer je bij ons.’
Geen erkende opleiding
Het klinkt allemaal veelbelovend, maar er zijn een paar moeilijkheden. Ten eerste is de studie in het startjaar nog niet geaccrediteerd. Volgens experts duurt een accreditatietraject voor een master zo’n drie jaar. Wie de opleiding afrondt krijgt dus geen diploma. Volgens de organisatie krijg je wel proefschriften.
Collegegeld is een investering
Voor een niet-erkende opleiding krijg je ook geen studiefinanciering. En dat terwijl het ‘collegegeld’ een hoog bedrag is: €12.750,-. Met deze investering wordt je als student aandeelhouder van NoAd. Volgens de oprichters verdien je dat geld aan het eind van het jaar minimaal weer terug. ‘Dat is het slechtste scenario, dan moeten wij ons schamen. We verwachten dat studenten het bedrag twee of drie keer terugverdienen.’
Geld verdienen
Verlies maken kan niet, zeggen ze. De school/het bureau heeft namelijk geen personeelskosten. Een klant betaalt €50,- per uur voor de NoAd-studenten en krijgt de ervaren begeleiding (creatieve directie) er gratis bij. De medewerkers worden betaald door de sponsoren van de school. Volgens Van Hoogdalem is er nu al veel interesse van merken en uitgevers.
Sugar daddy
Dat klinkt allemaal mooi, maar niet iedere creatieve twintiger heeft €12.750,- op zijn rekening. ‘Er valt niet aan te tornen, maar als wij moeten kiezen tussen iemand die overloopt van het geld, maar geen talent heeft, of iemand die door God gezonden is maar geen cent te makken heeft - dan weten we het wel. Dan gaan we samen dat geld gewoon ergens regelen, bij een ‘sugar daddy’.’
Tijdens de kick-off kan één student een volledige studiebeurs winnen door een marketingcampagne voor NoAd te verzinnen.
15 talenten
De opleiding gaat in oktober met vijf of zes studenten van start. Er is geen vaste begindatum: er kunnen het hele jaar door studenten bij komen, tot het maximum van 15 is bereikt. Het zijn allemaal jonge talenten tussen de 21 en 30 jaar met een afgeronde hbo-opleiding. De initiatiefnemers benadrukken dat dit geen ‘harde’ eisen zijn. ‘Als je overloopt van het talent en 18 bent, of als je 31 bent en het verschil wil maken, tja. Wie zijn wij dan om je te weigeren?’