Twitter-eigenaar Elon Musk gaat de naam van het socialmediaplatform veranderen in 'X'. Het logo van Twitter, de kenmerkende blauwe vogel, heeft al plaatsgemaakt voor een X-teken. Volgens ceo Linda Yaccarino is de rebranding 'een kans om een volgende, eerste indruk te maken' in het kader van Twitters (X's) ambitie om een 'hub voor alles' te worden.
Interim-logo
Musk zegt dat Twitter nu tijdelijk een interim-X-logo heeft. Via een tweet demonstreert hij dat logo in een video. Onduidelijk is wanneer het definitieve X-logo verschijnt en hoe dit logo eruit ziet. De Twitter-eigenaar riep gebruikers de afgelopen dagen op om zelfgemaakte X-logo's in te dienen. Op Twitter zelf is het tijdelijke X-logo al doorgevoerd, wat het einde betekent voor de blauwe vogel waar Twitter al jaren mee geassocieerd wordt. Bovenstaande afbeelding toont het X-logo op het Twitter-hoofdkantoor in de Verenigde Staten. De foto is gedeeld door Yaccarino.
Van Twitter naar X
Volgens Musk, die Twitter in oktober 2022 kocht voor 44 miljard dollar, moet ook de naam Twitter het veld ruimen. De naam X zou beter passen bij zijn ambitie om één, allesomvattende digitale dienst te ontwikkelen. Wanneer de naamswijziging ingaat, is nog onbekend. De domeinnaam X.com zou inmiddels wel al doorverwijzen naar Twitter.com, zegt Musk. Op moment van schrijven is dat niet zo.
Het ligt voor de hand dat Musk ook iets wil doen met het Twitter-account dat @x heet. Wie er achter dit inactieve account zit, is niet duidelijk.
Musk bekend met X
Voor Musk is de naamswijziging van Twitter naar X meer dan een letter. De excentrieke miljardair heeft een lange geschiedenis met de X-naam. Hij was in 1999 betrokken bij de oprichting van X.com, een online bank die later veranderde in PayPal. Musk kocht de domeinnaam X.com in 2007 terug van PayPal. X hangt voor Musk ook samen met zijn bedrijf SpaceX, de Model X-auto van zijn andere bedrijf Tesla en als roepnaam voor één van zijn kinderen.
Lees ook
- Merkstrategie Musk: Twitter is de helft van zijn advertentie-inkomsten verloren
- Digital transformation & tech Bond van Adverteerders: 'Twitter wordt zeker niet aantrekkelijker' door nieuwe beperking
- Digital transformation & tech Twitter-gebruikers kunnen minder tweets lezen, tot irritatie van merken
- Digital transformation & tech 5 vragen en antwoorden over Threads, Meta's concurrent voor Twitter
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!