Musk: Twitter is de helft van zijn advertentie-inkomsten verloren

Eerder beweerde Musk nog dat de verliezen meevielen en vrijwel alle grote adverteerders teruggekeerd zijn.

Twitter is de helft van zijn advertentie-inkomsten verloren, meldt eigenaar Elon Musk op het platform dat hij in oktober 2022 kocht. Een reden voor het instorten van de inkomstenbron geeft hij niet. Vermoedelijk hebben veel adverteerders hun reclamebudgetten voor Twitter gedeeltelijk of helemaal uitgegeven aan andere kanalen omdat Twitter minder brand safe is geworden. 

Volgens Musk schrijft Twitter door grote leningen en die daling in advertentie-inkomsten nog steeds rode cijfers. Maanden geleden sprak Musk de ambitie uit dat Twitter in juli zwarte cijfers zou noteren. Dat is niet gelukt, ook al is sinds het aantreden van Musk tachtig procent van het personeel ontslagen.

Brand safety

Dat de topman zelf aangeeft dat Twitter de helft van zijn advertentie-inkomsten is verloren, is opvallend te noemen. In het recente verleden sprak hij negatief commentaar over Twitters advertentie-inkomsten namelijk tegen. Zo zei Musk bijvoorbeeld dat alle adverteerders na een periode van twijfel zijn teruggekeerd op het platform. Die twijfel was (en is) er omdat Musk de vrijheid van meningsuiting verruimd heeft op Twitter. Zo zijn duizenden eerder verbannen accounts weer toegelaten, is er minder moderatie op gevoelige onderwerpen (omdat die afdeling grotendeels ontslagen is) en lijkt het technische team van Twitter minder goed in staat om spambots te weren. Een deel van de adverteerders is bang dat hun reclames bij niet-passende tweets getoond wordt.

Aan de nieuwe ceo van Twitter de taak om adverteerders terug te winnen. Deze ceo, Linda Yaccarino, was voorheen advertentietopvrouw bij entertainmentgigant NBCUniversal.

Onderzoek van Insider Intelligence voorspelt dat Twitter dit jaar zo'n 2,9 miljard dollar aan advertentie-inkomsten binnenhaalt. In oktober 2022 werd er gerekend op 4,74 miljard dollar, schreef Axios destijds.

Concurrentie voor Twitter

Twitter kampt niet alleen met interne uitdagingen. Er zijn ook verschillende concurrerende dienst die strijden om de gebruikers en adverteerdersbudgetten van Twitter. De bekendste is de nieuwe app Threads, van Meta (Facebook, Instagram en WhatsApp). Threads heeft in zijn eerste week al honderd miljoen gebruikers geworven. De dienst is nog niet in de Europese Unie te gebruiken. Dat kon via een omweg wel,  maar Meta heeft dat geitenpaadje al na een paar dagen gesloten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie