De grootste adverteerder op Twitter heeft zijn marketingactiviteiten op het platform 'volledig hervat'. Dat zegt Twitter-ceo Elon Musk, doelend op Apple. De techreus gaf in de afgelopen weken nog maar een fractie van zijn oorspronkelijke Twitter-marketingbudget uit, claimde Musk onlangs. Na een gesprek tussen Musk en Apple-ceo Tim Cook lijkt de rust teruggekeerd. Apple geeft jaarlijks ruim honderd miljoen euro uit aan Twitter-advertenties, bleek uit gelekte documenten. Nieuwe geruchten wijzen bovendien op Amazons plan om ook zoveel geld uit te geven op Twitter.
Apple weer op volle kracht
Musk uitte eind november stevige kritiek op Apple. Of het bedrijf misschien de vrijheid van de meningsuiting in de Verenigde Staten haatte, vroeg de excentrieke miljardair zich af? In een Twitter-tirade stak hij vervolgens van wal tegen de commissie die Apple vraagt op app-betalingen en claimde hij dat Apple dreigde om de Twitter-app uit de App Store te verwijderen. Apple heeft niet op die uitspattingen gereageerd.
Daags na de tirade plaatste Musk op Twitter een video waarin hij een rondleiding krijgt op het Apple-hoofdkantoor. Hij bedankte ceo Tim Cook en zei dat alle misverstanden opgelost zijn. Apple is ook weer op volle kracht aan het adverteren op Twitter, voegde Musk toe. Apple gaf in de eerste maanden van dit jaar zo'n vier miljoen dollar per week uit op Twitter. Sinds Musk het socialmediaplatform eind oktober inlijfde, verlaagde Apple zijn marketingbudget naar 131 duizend dollar per week. Mogelijk wilde het bedrijf afwachten wat er op Twitter zou veranderen.
Adverteerders voordelen bieden
Apple is één van de vele grote en kleinere adverteerders die na de verkoop van Twitter grotendeels of volledig gestopt is met adverteren op het platform. Ook General Motors, Pfizer, Balenciaga, United Airlines en Audi haakten af. Dat levert Twitter problemen op, want adverteerders zijn goed voor negentig procent van Twitters inkomsten.
Daarom startte de socialmediadienst vorige week een campagne om adverteerders (terug) te winnen. Twitter belooft de marketingbudgetten van merken royaal aan te vullen, mits zij nog deze maand adverteren. Of deze campagne van invloed is geweest op het besluit van Apple om terug te keren, is niet duidelijk. Het ligt niet voor de hand, want Twitter belooft budgetten te verdubbelen naar maximaal één miljoen euro. Apple geeft dat in een paar dagen uit en heeft als één van de meest waardevolle bedrijven ter wereld geen financiële prikkel nodig.
'Amazon wil ook megabudget vrijmaken'
Twitter lijkt binnenkort meer goed nieuws te kunnen melden. Volgens journalisten van Platformer is e-commercereus Amazon namelijk van plan om zijn marketingbudget voor Twitter flink te vergroten. Amazon is niet gestopt met adverteren sinds Musk Twitter overnam, maar verlaagde zijn budget wel. Nu claimt Platformer dat Amazon volgend jaar honderd miljoen dollar aan Twitter-campagnes wil uitgeven; evenveel als Apple. Twitter zou wel nog enkele beveiligingsaanpassingen aan het advertentieplatform moeten doen, aldus de nieuwswebsite. Twitter en Amazon hebben niet gereageerd op dit gerucht.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!