Twitter ziet omzet kelderen en veilt het meubilair, maar verzekert zich wel van adverteerders

Het platform heeft voor 2023 contentsamenwerkingen gesloten met tientallen bedrijven in de media- en sportwereld.

Afbeelding ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

De dagomzet van Twitter lag gisteren (17 januari) veertig procent lager dan op dezelfde dag in 2022, schrijven Platformer en The Information. Meer dan vijfhonderd adverteerders hebben hun activiteiten op Twitter gepauzeerd. Twitter betaalt naar verluidt de huur van zeker tien kantoren niet meer en het meubilair van zeker één kantoor gaat via een veiling van de hand. Zelfs het lichtgevende Twitter-logo is te koop.

Twitter-eigenaar Elon Musk verspreidt liever een andere boodschap: Twitter verzekert zich van tientallen adverteerders en wie niet meedoet, laat een enorme kans schieten.

Alles is te koop

Musk kocht Twitter in november voor 44 miljard dollar en ontsloeg al snel de bedrijfstop én de helft van het personeel. Met de paar duizend medewerkers die mochten (en wilden) blijven, verandert Musk het platform op allerlei vlakken. De vrijheid van meningsuiting is vergroot, gebruikers kunnen meer functies gebruiken met een betaald abonnement en thuiswerken is taboe verklaard. 

Tegelijkertijd sloot de nieuwe eigenaar kantoren van Twitter of weigert hij de buur te betalen. Terwijl huurbazen rechtszaken aanspannen, laat Musk het volledige kantoorinterieur deze dagen veilen. Van Herman Miller-koffietafels en printers tot espressomachines en het Twitter-logo; alles is volgens de BBC te koop. 

Adverteerders zijn massaal vertrokken

Musk zei in november al dat Twitter te veel kosten maakt en dat het bedrijf minder moet uitgeven om niet failliet te gaan. Ook gaf hij destijds aan dat de omzet flink was teruggelopen, met name door adverteerders die zich hebben teruggetrokken. Advertentie-inkomsten zijn goed voor negentig procent van Twitters inkomsten. De terughoudendheid van merken - die bang zijn voor hun brand safety nu het platform om negatieve redenen het nieuws haalt - betekent deze maand concreet dat Twitter veertig procent minder omzet behaalt.  

Hoe Twitter adverteerders wil terughalen of nieuwe adverteerders wil bereiken is niet duidelijk. De marketingtak is eerder ontslagen of zelf opgestapt. Twitters voormalige chief marketing officer Leslie Berland is deze week gestart als CMO bij fietsfitnessbedrijf Peloton. 

Geen vuiltje aan de lucht

Volgens Musk is er echter geen vuiltje aan de lucht. Hij deelt enthousiast een bericht van nieuwswebsite Axios, die op basis van anonieme bronnen schrijft dat Twitter voor dit jaar contentsamenwerkingen met tientallen merken heeft vastgelegd. Het gaat onder meer om sportuitgevers (ESPN, Fox, CBS Sports), nieuwsmedia (Bloomberg, Forbes, Axios en Reuters) en entertainmentbedrijven (Disney en Paramount). 

Ook grote sportbonden zoals de NFL, MLB, PGA Tour en NBA hebben deals gesloten met Twitter. Volgens Axios zijn sommige samenwerkingen al gesloten voordat Musk aantrad als eigenaar. Sommige deals zijn miljoenen euro's waard. De adverteerders brengen eigen content onder de aandacht via betaalde tweets of tonen videoreclames voorafgaand aan (sport)video's die op Twitter te zien zijn. De totale geschatte opbrengsten van de tientallen adverteerderssamenwerkingen zijn niet duidelijk. 

Het is sterk de vraag of deze samenwerkingen voldoende zijn om de misgelopen inkomsten van meer dan vijfhonderd gestopte merken te compenseren. Musk heeft in ieder geval een boodschap aan twijfelaars of afhakers. 'Merken in het algemeen missen de geweldige mogelijkheid die Twitter biedt om klanten te bereiken. Tweet gewoon interessante dingen! Dat is het enige wat nodig is.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie