Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote techbedrijven keren zich tegen Google's cookie-alternatief Topics

De werkgroep W3C bestaat uit techreuzen als Apple en Mozilla. Zij vrezen dat Topics minder privacyvriendelijk wordt dan Google belooft.
Google privacy shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Google privacy shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Een werkgroep van grote techbedrijven spreekt zich in stevige woorden uit tegen de ontwikkeling van Google Topics. De W3C-werkgroep, waar onder meer Apple en Mozilla aan deelnemen, vreest dat Google's alternatief voor third party cookies minder privacyvriendelijk wordt dan Google belooft. Google zegt de input van de werkgroep te waarderen maar ook door te gaan met Topics.

related partner content for mobile comes here

De W3C en Google Topics uitgelegd

De W3C is een werkgroep waarin een aantal van de grootste techbedrijven ter wereld samenwerken aan de toekomst van het internet. En dus bespreken zij ook Google Topics, de door Google beoogde privacyvriendelijkere opvolger van third party cookies. Topics maakt onderdeel uit van de Google Privacy Sandbox, dat nog twee andere onderdelen bevat. Topics heeft de meeste impact op adverteerders en gebruikers. 

Deze website publiceerde vorig jaar een achtergrondartikel over de ontwikkeling van Google Topics.

Google wil via Topics wekelijks vijf interesses van de internetgebruiker verzamelen, bijvoorbeeld rockmuziek, teamsporten en boeken. De topics zijn API's en zijn samengesteld aan de hand van de websites die de gebruiker bezoekt. Adverteerders krijgen geen persoonlijke informatie over de gebruiker, maar kunnen wel adverteren op basis van de interesse. Zo krijgt de gebruiker op een privacyvriendelijkere manier relevante reclames, belooft Google.

Kritiek op privacy-aanpak

De argumentatie van Google weet de W3C-leden echter nog niet te overtuigen. De werkgroep zegt dat het Topics-plan van Google tekortschiet op privacyvlak, schrijft Business Insider op basis van openbare uitspraken van W3C-leden. 'We willen niet dat het (Topics, red.) verder ontwikkeld wordt', luidt de stevige conclusie. 

De W3C-leden zijn bang dat Topics de browser (zoals Google Chrome) gaat meesleuren in een wereldwijd reclamesysteem waar met name Google jaarlijks miljarden aan verdient. Zo zijn W3C-leden bezorgd dat Google data uit Topics kan combineren met andere databases, en zo relevantere advertenties kan voorschotelen. 

Google wil door met Topics

Google laat in een statement aan Business Insider weten het niet eens te zijn met de kritiek van W3C. 'Hoewel we de inbreng van TAG (de werkgroep, red.) waarderen, zijn we het niet eens met hun karakterisering dat Topics de status quo handhaaft. Google zet zich in voor Topics omdat dit een aanzienlijke privacyverbetering is ten opzichte van cookies van derden, en we gaan vooruit.'

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in