Overslaan en naar de inhoud gaan

YouTube deelt vanaf 1 februari advertentie-inkomsten met Shorts-makers

Populaire makers krijgen 45 procent van de advertentie-inkomsten.
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
© Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland Youtube
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland
© Youtube introduceert Tiktok-concurrent ‘Shorts’ in Nederland Youtube

YouTube laat in aanmerking komende makers van Shorts - korte, verticale video's - vanaf 1 februari meedelen in de advertentie-inkomsten van de video's. Creators die aan YouTube's voorwaarden voldoen, krijgen vanaf dan 45 procent van de reclameopbrengsten. Daar staat tegenover dat YouTube stopt met zijn Shorts Fund, dat vaste bedragen uitkeerde aan deelnemende videomakers.

related partner content for mobile comes here

Voorwaarden

Creators bepalen zelf of zij mee willen doen aan het nieuwe verdienmodel, schrijft The Verge op basis van een aankondiging van YouTube. Een creator die aanspraak wil maken op een deel van de advertentie-inkomsten van YouTube Shorts-video's, moet een formulier invullen en zo deelnemen aan een programma. Om in aanmerking te komen voor dit programma, moet de videomaker minimaal duizend abonnees op YouTube hebben. Ook moeten de Shorts-video's minimaal tien miljoen kijkers in de afgelopen negentig dagen gehad hebben. 

Meedelen is niet uniek

Dat Shorts-creators gaan meedelen in YouTube's advertentie-inkomsten is een logische stap. Het bedrijf hanteert deze methode namelijk al veel langer voor reguliere YouTube-video's. Sommige concurrerende socialmediaplatformen experimenteren ook met makers laten profiteren van advertentie-inkomsten uit hun video's. Zo startte Snapchat al in februari 2022 een test met advertenties in Stories van bekende gebruikers.

Einde van Shorts Fund

Nu YouTube het verdienmodel van Shorts verandert, stopt het ook met zijn Shorts Fund. YouTube startte dit fonds van honderd miljoen dollar een tijd terug om twijfelende creators van Snapchat, Instagram Reels en TikTok over te halen om video's te delen via YouTube Shorts. Creatieve makers die hun doelstellingen haalden, kregen financiële bonussen van YouTube. Het bedrijf maakt in maart de laatste betalingen uit Shorts Fund over. Het Shorts Fund is ook in Nederland te gebruiken. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in