Overslaan en naar de inhoud gaan

Meta krijgt megaboete en moet aanpassingen doorvoeren rondom gepersonaliseerde reclames

Die aanpassingen kunnen flinke impact hebben op het verkrijgen van gebruikerstoestemming om gepersonaliseerde reclames te tonen.
MEta Zuckerberg
© © Pavlo Gonchar/SOPA Images via ZUMA Press Wire
MEta Zuckerberg
© © Pavlo Gonchar/SOPA Images via ZUMA Press Wire

Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, krijgt van de Ierse privacytoezichthouder een megaboete van 390 miljoen euro. Volgens de toezichthouder interpreteert Meta de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) onjuist en dwingen Facebook en Instagram op illegale wijze gebruikers om akkoord te gaan met het verwerken van gebruikersdata voor het tonen van gepersonaliseerde reclames. Die werkwijze moet binnen drie maanden stoppen. Als Meta wil dat gebruikers toestemming (blijven) geven om gepersonaliseerde advertenties te krijgen, moet de techreus dus een andere verwerkingsgrond gebruiken.

related partner content for mobile comes here

Algemene voorwaarden

Op dit moment gebruikt Meta de contractuele verwerkingsgrond tussen een Meta-dienst en de gebruiker om van de gebruiker akkoord te krijgen om gebruikersgegevens te verwerken voor gepersonaliseerde reclames. Meta noemt die verwerkingsgrond gerechtvaardigd, maar privacy-activisten uit België en Oostenrijk waren het daar niet mee eens. Zij dienden in 2018 een klacht in bij privacytoezichthouders omdat ze de werkwijze in strijd achtten met de Europese privacywet AVG. Hoewel de Ierse privacytoezichthouder eerst de kant van Meta koos, oordeelt het na interventie van de European Data Protection Board alsnog dat Meta's contractuele verwerkingsgrond niet geldig is om gebruikersgegevens in te zetten voor gepersonaliseerde online advertenties. Oftewel: Meta mag niet langer via de algemene voorwaarden eisen dat gebruikers gepersonaliseerde advertenties accepteren.

Meta laat weten het niet eens te zijn met de uitspraak en wil beroep aantekenen. De zaak krijgt daarom een vervolg. Een woordvoerder van Meta verwijst Adformatie naar een blogpost van Meta, waarin het bedrijf het besluit uitlegt. En redeneert waarom het teleurgesteld is in besluit van de Ierse privacytoezichthouder.

Megaboete

Het socialmediabedrijf krijgt de boete van 390 miljoen euro (waarvan 180 miljoen euro voor Instagram en 210 miljoen euro voor Facebook) om twee redenen. Namelijk voor de illegale contractuele verwerkingsgrond en omdat het bedrijf niet transparant was over hoe het gebruikersgegevens verwerkt. 

Naast het betalen van de boete moet Meta ook binnen drie maanden aan de AVG voldoen. Wat betekent dat het bedrijf een andere verwerkingsgrond moet vinden om gebruikersgegevens te verwerken voor gepersonaliseerde reclames. Meta haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit advertenties die het aan gebruikers toont. Het oordeel van de Ierse privacytoezichthouder kan daarom grote impact hebben op het verdienmodel van Meta, bijvoorbeeld als het bedrijf gebruikers toestaat om gepersonaliseerde advertenties te weigeren. Die reclames leveren doorgaans minder op. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in