Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace maakt gehakt van privévluchten naar het World Economic Forum

De campagne is pro-bono ontwikkeld door TBWA Parijs en start vandaag, op de eerste dag van het WEF in Zwitserland.
Greenpeace davos campaign
Een campagne-uiting van Greenpeace
© Afbeelding: Greenpeace
Greenpeace davos campaign
Een campagne-uiting van Greenpeace
© Afbeelding: Greenpeace

Greenpeace richt zijn pijlen deze week op het World Economic Forum, het jaarlijkse netwerkevenement in het Zwitserse Davos waarop wereldleiders, lobbyisten en ceo's met elkaar praten over grote onderwerpen. Zo ook klimaatverandering. Greenpeace noemt het daarom onbegrijpelijk dat jaarlijks honderden bezoekers het privévliegtuig pakken naar Davos. De milieuorganisatie start daarom een campagne die oproept om privévluchten in de Europese Unie te verbieden.

related partner content for mobile comes here

De campagne toont lege zeebodems met dood koraal en brandende bossen, met hoog in de lucht privévliegtuigen die bezoekers naar Davos brengen. Bij de afbeeldingen zijn pakkende teksten geplakt, waaronder 'Ceo in his jet on his way to debate ocean protection at Davos'. 

De pay-off van de campagne is 'We live on the same planet, but not in the same world'. TBWA Parijs heeft de campagne pro-bono ontwikkeld. Greenpeace voert campagne op zijn socialmediakanalen op de dagen dat het World Economic Forum plaatsvindt (16 tot 20 januari). 

1040 vluchten

Greenpeace licht privévluchten uit omdat die onmisbaar verbonden zijn met het World Economic Forum. Tijdens de vorige editie landden en vertrokken er 1040 privévluchten in Davos, zo stelt Greenpeace in een onderzoek uitgevoerd door een derde partij. De milieuorganisatie wijt het merendeel van die vluchten aan het World Economic Forum. Veel privévluchten vervoerden reizigers uit buurlanden van Zwitserland. Zij hadden daarom ook een duurzamere reismethode zoals de trein kunnen pakken, redeneert Greenpeace. 

Extinction Rebellion

Extinction Rebellion, een andere milieuorganisatie, voert deze week ook actie. Activisten hebben honderden reclameborden en posters in bushokjes in Parijs, Londen, Brussel, Berlijn en andere Europese steden gekaapt. Het gaat om reclame-uitingen van automakers als BMW en Toyota. 'Ondanks ambitieuze marketingcampagnes om hun elektrische voertuigen te promoten, zijn de twee fabrikanten nog steeds grotendeels toegewijd aan de productie van voertuigen met verbrandingsmotor', schrijft Extinction Rebellion in een persbericht. De automakers worden beschuldigd van greenwashing. Het kapen van autoposters valt samen met de Autosalon, een autobeurs die tussen 14 en 22 januari plaatsvindt in Brussel. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in