Overslaan en naar de inhoud gaan

Bond van Adverteerders: 'Twitter wordt zeker niet aantrekkelijker' door nieuwe beperking

Directeur Henriette van Swinderen spreekt zich uit over de nieuwste beperking van Twitter.
BVA-directeur Henriette van Swinderen
BVA-directeur Henriette van Swinderen
BVA-directeur Henriette van Swinderen
BVA-directeur Henriette van Swinderen

Twitter wordt 'zeker niet aantrekkelijker' door de stap van Elon Musk om tijdelijk het aantal tweets dat Twitter-gebruikers kunnen lezen te beperken. Dat vindt directeur Henriette van Swinderen van de bond van Adverteerders.

related partner content for mobile comes here

Volgens haar ging van grote adverteerders de laatste tijd al slechts een beperkt deel van hun advertentiebudget naar reclame via Twitter. 'Door de limiet zal dit alleen maar minder worden', voorziet ze. Voor bedrijven is het namelijk niet fijn als hun reclames minder bereik vinden. Bij de bond van Adverteerders zijn grote ondernemingen aangesloten als Unilever, Nestlé en ABN AMRO.

Lees ook

Catastrofaal

Musk kondigde zaterdag aan dat Twitter voorlopig een limiet stelt op hoeveel tweets per dag verschillende accounts kunnen lezen. Met deze maatregel wil hij het scrapen van data door andere partijen tegengaan. Verschillende experts uit de marketingwereld zeiden al dat de stap het behoorlijk lastiger kan maken voor het socialemediabedrijf om adverteerders te trekken. Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, denkt zelfs dat de stap 'catastrofaal' kan zijn voor de advertentieactiviteiten van Twitter.

Sinds Musk het bedrijf vorig jaar heeft overgenomen heerst er chaos bij Twitter. Musk wil van Twitter een bolwerk van vrijheid van meningsuiting maken. Critici zijn echter bang dat haatzaaiende taal door zijn ingrijpen makkelijker verspreid kan worden. De bekende miljardair heeft ook al veel personeel ontslagen.

Geen risico lopen

Het is bekend dat diverse adverteerders van Twitter de laatste maanden huiveriger zijn geworden omdat ze het beleid van Musk niet zien zitten. 'Je wilt met je merk niet het risico lopen naast nepnieuws te komen staan', zegt Van Swinderen daarover. Zij heeft evenwel geen cijfers die het wegtrekken van adverteerders kunnen staven.

Bij veel 'gewone' Twitter-gebruikers viel het nieuws over de leesbeperkingen ook al slecht. Afgelopen weekend uitten ze met de hashtag 'RIPTwitter' hun onvrede op het platform. Hoe lang de limiet blijft gelden, is nog niet bekend.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in