Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter-gebruikers kunnen minder tweets lezen, tot irritatie van merken

Experts uit de marketingwereld waarschuwen dat Twitter zichzelf in de vingers lijkt te snijden.
Musk limiteert Tweets lezen
Musk limiteert Tweets lezen
Musk limiteert Tweets lezen
Musk limiteert Tweets lezen

De stap van Elon Musk om tijdelijk het aantal tweets dat Twitter-gebruikers kunnen lezen te beperken, kan het behoorlijk lastiger maken voor het socialemediabedrijf om adverteerders te trekken. Daarvoor waarschuwen verschillende experts uit de marketingwereld.

related partner content for mobile comes here

Musk kondigde zaterdag aan dat Twitter voorlopig een limiet stelt op hoeveel tweets per dag verschillende accounts kunnen lezen. Die 'tijdelijke noodmaatregel' is volgens de Twitter-baas nodig om het scrapen van data door honderden organisaties tegen te gaan.

Veel twitteraars zijn boos over de ingreep. Afgelopen weekend uitten ze met de hashtag 'RIPTwitter' al hun onvrede op het platform.

Catastrofaal

Volgens Mike Proulx, onderzoeksdirecteur bij Forrester, is de stap niet alleen slecht nieuws voor gewone gebruikers. Bedrijven die Twitter gebruiken om te adverteren zijn hier volgens hem zeker ook niet blij mee. De berichten die zij verzenden via Twitter kunnen nu namelijk door minder mensen gelezen worden. Veel ondernemingen zijn volgens Proulx al geschokt door de 'chaos' die Musk sinds zijn overname van het bedrijf bij Twitter heeft veroorzaakt. Dit komt daar dan nog eens bij.

Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, denkt dat de stap 'catastrofaal' kan zijn voor de advertentieactiviteiten van Twitter. 'Dit zal het zeker niet gemakkelijker maken om adverteerders te overtuigen om terug te keren. Het is nu al moeilijk om adverteerders terug te halen.' Hoe lang de limiet blijft gelden, is nog niet bekend.

Hiermee zit Linda Yaccarino, de voormalige reclamechef van NBCUniversal die vorige maand begon als topvrouw van Twitter, in een lastig parket. Lou Paskalis, de oprichter van reclameadviesbureau AJL Advisory en voormalig marketingbaas bij Bank of America, stelt dat Yaccarino Musks 'laatste beste hoop' is om de advertentie-inkomsten en daarmee eigenlijk het bedrijf als geheel te redden. Maar deze stap van Musk zou laten zien dat hij niet in staat is om haar de middelen te verschaffen 'hem van zichzelf te redden'.

(Bron: ANP)

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in