Twitter toont te veel advertenties aan zijn gebruikers. Dat schrijft Elon Musk, sinds oktober de eigenaar en ceo van Twitter, op zijn eigen platform. Volgens Musk komen advertenties te vaak en zijn ze 'te groot'. De Twitter-baas zegt in de komende weken stappen te ondernemen om beide problemen op te lossen.
Nieuw, reclamevrij abonnement
Vooralsnog is niet duidelijk wát Musk wil doen om de advertentiestrategie van het platform te veranderen. Als eigenaar heeft hij alle macht om veranderingen door te voeren. Waarbij wel meespeelt dat Twitter tot oktober negentig procent van zijn omzet uit advertenties haalde. Inmiddels zijn de reclame-inkomsten ingestort omdat merken en mediabureaus zich zorgen maken over de koers van het socialmediaplatform.
Musk heeft al eerder aangegeven dat hij Twitter minder afhankelijk wil maken van reclame-inkomsten. Daarom heeft hij onlangs een betaald Twitter Blue-abonnement geïntroduceerd dat gebruikers voordelen geeft ten opzichte van gratis gebruikers. Daar komt een nieuw abonnement bij, zegt Musk nu. Met dit abonnement ziet de gebruiker helemaal geen advertenties meer op Twitter. Hoe duur het abonnement wordt, is nog niet duidelijk. Musk zegt wel dat de prijs hoger komt te liggen dan het huidige Blue-abonnement (vanaf 8 dollar per maand, niet in Europa beschikbaar).
Uitgevers zien verkeer vanuit Twitter dalen
Twitter haalde deze week ook het nieuws via Digiday, dat schrijft dat veel websites merken dat het aantal bezoekers vanuit Twitter daalt. Bekende uitgevers registreren sterk wisselende dalingen met een gemiddelde van dertien procent minder bezoekers. De cijfers beslaan het vierde kwartaal van 2022 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021 en zijn afkomstig van techdienstverlener Automattic. Die erbij aangeeft dat de nieuwste cijfers dus deels betrekking hebben op de periode vóórdat Musk eigenaar was van Twitter.
Getroffen uitgevers wijten de afname van bezoekers vanuit Twitter voornamelijk aan het schrappen van Twitter Moments. Musk nam die beslissing in december. Een meerderheid van de uitgevers zegt de dalende bezoekerscijfers te willen compenseren door meer in te zetten op andere platformen. Met name Facebook, LinkedIn en het sturen van e-mailnieuwsbrieven worden veel genoemd, aldus Digiday.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!