Meta - het moederbedrijf van Instagram, Facebook en WhatsApp, meldde in maart dat het onderzoek deed naar een aparte app waarop 'creators en publieke figuren' tekstberichten kunnen delen. Dit weekend is er gedetailleerde informatie gelekt over die nieuwe app, die mogelijk al eind juni uitkomt. Dit weten we tot dusver.
Gebaseerd op Instagram
De nieuwe app draagt heeft nog geen officiële naam en staat bekend onder de codenamen P92, Project 92 en Barcelona. Er is wel al een tagline: Instagram for your thoughts. Dat meldt Lia Haberman, die een e-mailnieuwsbrief over sociale media stuurt, op basis van een gesprek met een creator die weer door Meta geïnformeerd is. Haberman deelt hieronder ook een vermeende screenshot uit een Meta-presentatie.
Uit de gelekte informatie blijkt dat de nieuwe app sterk gebaseerd is op Instagram maar decentraal werkt, wat betekent dat hij gelinkt kan worden aan sommige andere socialmediaplatformen. Inclusief Mastodon, een Twitter-alternatief met enkele honderdduizenden gebruikers per maand. Instagram-gebruikers kunnen met hun accountgegevens inloggen op de nieuwe app en hun gebruikersnaam, biografie en indien van toepassing verificatievinkje synchroniseren. Ook volgers zijn te synchroniseren. Meta gaat de regels van Instagram ook toepassen op zijn nieuwe app.
Gebruikers kunnen in de nieuwe app tekstberichten van maximaal vijfhonderd tekens plaatsen. Dat is langer dan gratis Twitter-gebruikers kunnen delen (280 tekens), maar korter dan betalende Twitter-gebruikers (vierduizend tekens), een LinkedIn-bericht en zelfs een beschrijving bij een Instagram-bericht. Het is mogelijk om links, foto's en video's (maximaal vijf minuten lang) te delen bij tekstberichten. Gebruikers kunnen reageren op elkaars berichten met likes, reacties en reposten (zoals retweeten op Twitter).
Verdienmodel
Interessant is dat de presentatie geen informatie verschaft heeft over een verdienmodel voor de nieuwe app. Wat er volgens Haberman op kan wijzen dat Meta de app eerst organisch wil laten groeien en gebruikers niet direct advertenties wil voorschotelen. Instagram daarentegen toont gebruikers steedsm eer advertenties. Sinds kort ook in de zoekresultaten, bijvoorbeeld.
Concurrentie voor Twitter
Dat Meta met een alternatief voor Twitter komt, is slecht nieuws voor Twitter-eigenaar Elon Musk. Hij nam het socialmediaplatform in oktober 2022 over en zag door eigen beslissingen (waaronder het ontslaan van duizenden medewerkers en het verruimen van de vrijheid van meningsuiting) veel grote adverteerders vertrekken. Zij vreesden voor hun brand safety. Volgens Musk zijn veel adverteerders inmiddels teruggekeerd, al claimt recent onderzoek dat Twitter nog steeds rekent op lagere advertentie-inkomsten dan vorig jaar begroot. Aan de nieuwe Twitter-topvrouw Linda Yaccarino - voorheen advertentietopvrouw bij NBCUniversal - de taak het vertrouwen en de budgetten van adverteerders terug te winnen.