Overslaan en naar de inhoud gaan

Google schakelt begin 2024 third-party-cookies uit voor deel Chrome-gebruikers

Eén procent van de Chrome-gebruikers kan de cookies straks niet meer gebruiken. Google's plan moet ontwikkelaars meer inzichten geven.
Cookies on keyboard Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Cookies on keyboard Shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Google schakelt in het eerste kwartaal van 2024 third-party-cookies uit voor één procent van de gebruikers van zijn Chrome-browser. Met die stap wil Google ontwikkelaars van websites meer inzicht geven in de gevolgen van een internet zonder third-party-cookies. Ontwikkelaars kunnen overstappen op oplossingen die onderdeel uitmaken van Google's Privacy Sandbox. Deze oplossingen zijn privacyvriendelijker voor de consument en moeten adverteerders en websiteontwikkelaars nog steeds voldoende advertentie- en meetinzichten geven.

related partner content for mobile comes here

Afschaffing in de maak

De afschaffing van third-party-cookies voor een klein deel van de Chrome-gebruikers is de volgende stap in Google's proces om de cookies met pensioen te sturen. Dat blijkt lastiger dan verwacht, waardoor het techbedrijf de afschaffingsdatum al meermaals heeft moeten verplaatsen. In de tweede helft van 2024 moet het dan zover zijn. 

Om adverteerders en websiteontwikkelaars voor te bereiden op dit moment, geeft Google ontwikkelaars in het vierde kwartaal van dit jaar alvast de mogelijkheid om te simuleren dat een instelbaar percentage van de websitebezoekers zonder third-party-cookies binnenkomt. 'Zo wordt gecontroleerd testen mogelijk met een hogere mate van verkeer zonder third-party-cookies', meldt het bedrijf in een blogpost. De strategische keuzes zijn ontwikkeld in overleg met de Britse toezichthouder CMA, die eerder stevige kritiek uitte op Google's plan om third-party-cookies te vervangen door Privacy Sandbox-oplossingen. Zo was de CMA onder andere bezorgd dat Google's oplossing concurrerende advertentiepartijen zou benadelen. Google heeft met Google Ads namelijk al een dominante positie op de online advertentiemarkt. Toezeggingen aan en samenwerking met de CMA moet voorkomen dat de toezichthouder Google's plannen alsnog blokkeert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in