Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuw in Nederland en nu al berucht: deepfake-reclames op sociale media

De nep-advertenties zijn betrokkenen een doorn in het oog, maar ze laten verwijderen is nog niet zo eenvoudig.
TikTok deepfake advertenties
Een complicatie van deepfake-reclames op TikTok
© Afbeelding via BNR
TikTok deepfake advertenties
Een complicatie van deepfake-reclames op TikTok
© Afbeelding via BNR

Nederlandse TikTok-gebruikers maken voor het eerst kennis met reclames die gemaakt zijn met deepfake-technologie. De advertenties verwijzen met misleidende financiële claims naar legitieme partijen. Die zijn zich van geen kwaad bewust en willen de reclames offline halen. Maar dat is nog niet zo makkelijk. En de kans is groot dat er alleen maar meer deepfake-advertenties op sociale media zullen verschijnen.

related partner content for mobile comes here

Het tiental reclames in kwestie is gedeeld op TikTok, schrijft BNR in een uitgebreid artikel. De advertenties tonen echt lijkende mensen die in werkelijkheid door slimme software gegenereerde avatars zijn. Ook hun stemmen zijn digitaal gegenereerd. Zo is er sprake van een deepfake-video. De video's in kwestie zijn volgens BNR ontwikkeld via de software van Synthesia, verkrijgbaar voor nog geen dertig euro per maand. 

Met deepfake-technieken zoals die van Synthesia kan de maker binnen een handomdraai video's met tekst en spraak in verschillende talen creëren. Dat kan tot veel spam leiden, zeggen experts tegen BNR. Sociale media als Facebook treden volgens de experts op tegen deepfakes, maar in hoeverre en op welke manier TikTok dit doet is nogal onduidelijk.

De Nederlandstalige deepfake-video's die op TikTok rondgingen maken volgens BNR onderdeel uit van een bredere advertentiecampagne, gerund door een schimmig bedrijf dat zich mogelijk in Oekraïne ophoudt. De video's maken reclame voor particuliere leningen, maar voldoen niet aan de Nederlandse regels voor kredietreclame. Zo klopt de inhoud niet en ontbreken waarschuwingen. De advertentievideo's verwijzen TikTok-gebruikers door naar websites van bekende Nederlandse merken als ING, PriceWise en ABN Amro. Voordat de gebruiker op zo'n website komt, belandt hij eerst op een tussenwebsite die reclames via Google toont. Google betaalt de website-eigenaar per klik, waarna de bekende Nederlandse websites Google per weer klik betalen.

Geen van de partijen is blij met de gang van zaken. ABN Amro en PriceWice zeggen niet betrokken te zijn bij de advertentiecampagne en stappen te ondernemen om de video's offline te halen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kent de video's en maker(s) ook niet en zegt dat het verboden is om consumenten te misleiden met 'personen van wie de consument denkt dat ze echt zijn.' De AFM zegt echter niet direct op te treden, onder andere omdat TikTok als platform verantwoordelijk is voor het beoordelen van de reclames. TikTok reageerde niet op verzoeken van BNR om commentaar.

Google kan niet inhoudelijk op de zaak ingaan maar zegt in zijn algemeenheid meteen op te treden als een adverteerder misleidende reclames gebruikt om bezoekers naar het Google-advertentienetwerk te lokken. Google kan bijvoorbeeld het adverteerdersaccount opheffen. Ter illustratie: in 2021 gebeurde dat 5,6 miljoen keer, overigens om allerlei redenen.

Nu het steeds makkelijker en goedkoper wordt om deepfake-video's te creëren, lijkt er ook meer werk aan de winkel voor de Google's en TikTok's om gebruikers te beschermen tegen of te informeren over gegenereerde video's die (niet) aan de regels voldoen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in