Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentievrije zoekmachine stopt, 'gebruikers niet bereid om over te stappen'

Neeva haalde tientallen miljoenen dollars groeigeld op, maar moet concluderen dat het niet gelukt is om voldoende gebruikers te werven.
Neeva
Een zoekresultaat van Neeva
© Afbeelding: Neeva
Neeva
Een zoekresultaat van Neeva
© Afbeelding: Neeva

Geen duurzaam verdienmodel

Neeva is in 2019 opgericht door twee mensen die daarvoor bij Google leiding gaven aan de advertentieafdelingen van YouTube en Google. Hun startup haalde veertig miljoen dollar op en wilde inkomsten genereren uit abonnementen voor gebruikers. Er werken nu vijftig mensen voor Neeva. Maar het tekort aan (vermoedelijk betalende) gebruikers en de 'veranderde economische situatie' hebben volgens de oprichters duidelijk gemaakt dat er geen 'duurzaam verdienmodel in consumer search' mogelijk is. Saillant is de oprichters in een interview in 2020 nog zeiden dat een advertentiemodel voor zoekmachines niet langer houdbaar is. 

Drie jaar later draaien de succesvolle zoekmachines nog steeds op advertenties. Sterker nog: die lijken steeds belangrijker te worden. Zo test Microsoft reclames in zijn slimme Bing-chatbot, bijvoorbeeld hotels in New York als de gebruiker een reisschema voor New York vraagt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in