Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentiebudgetten voor parfums gaan door het dak

Adfact noteert een stijging van 78 procent in advertentiegeld voor parfums en eaux de toilette ten opzichte van dezelfde periode in 2022.
Coco Chanel Coco Mademoiselle
Een campagnestill van Chanel voor de Coco Mademoiselle
© Screenshot via YouTube
Coco Chanel Coco Mademoiselle
Een campagnestill van Chanel voor de Coco Mademoiselle
© Screenshot via YouTube

Nederlandse adverteerders hebben in de eerste helft van het jaar fors meer bruto reclamegeld besteed aan reclame voor eaux de toilette en parfums. Adfact noteert een stijging van 78 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Huishoudelijke artikelen werden juist veel minder onder de aandacht gebracht. De bruto reclamebestedingen in deze categorie lagen 71,6 procent lager.

related partner content for mobile comes here

Big Bazar verdwenen

Die grote daling in de huishoudelijke branche betekent concreet bruto uitgave van 1,4 miljoen euro in de eerste zes maanden van dit jaar .Vorig jaar was dat nog 5,1 miljoen euro. De bestedingen waren dit jaar bijna volledig aan Action te danken, dat 1,1 miljoen euro uitgaf. Dat is iets meer dan vorig jaar (900 duizend euro). De nummer een van vorig jaar, Blokker, gaf destijds 2,4 miljoen euro uit, maar hield het dit jaar bij 200 duizend euro. 

Big Bazar stond vorig jaar op de tweede plaats, maar is dit jaar praktisch verdwenen als adverteerder. Begrijpelijk, want deze week werd duidelijk dat de keten grote betalingsachterstanden heeft. Minstens twee huurpanden moeten daarom binnen een maand bezemschoon opgeleverd worden. Big Bazar erkent de betalingsproblemen.

Chanel laat het geld rollen

Een heel andere wind waait in het segment van eaux de toilette en parfum. De grootste adverteerders gaven in de afgelopen zes maanden allemaal meer uit aan reclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Chanel gaf met 6,3 miljoen euro het meeste uit, en ook fors meer dan vorig jaar (2,3 miljoen euro). Adfact schrijft het hogere reclamebudget vooral toe aan een campagne van Chanel voor het luchtje 'Coco Mademoiselle.' Met deze campagne zou 3,9 miljoen euro gemoeid zijn. 

Hugo Boss gaf in de afgelopen periode 3 miljoen euro uit, tegenover 2,1 miljoen euro vorig jaar. Dior volgt met 2,6 miljoen euro, iets meer dan de 2,5 miljoen euro die in dezelfde periode vorig jaar uitgegeven is. 

Luxe meken in glossy's

De parfummerken horen ook bij de grootste adverteerders in glossy's, de luxe magazines. Adfact telt in totaal zo'n 134 merken die 'regelmatig' adverteren in magazines. Rolex, Chanel, Dior, Cartier, Patek Philippe, Clarins, Louis Vuitton, Lancōme L'Oréal Paris en Guess zijn de tien grootste besteders. De bruto mediabestedingen aan glossy's zijn in de afgelopen drie jaar licht gedaald, van 10,9 miljoen euro in 2020 naar 9,3 miljoen euro in 2022. Het aantal adverteerders in die magazines is wel praktisch gelijk gebleven, aldus Adfact. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in