Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren vinden influencermarketing 'irritant', maar wel effectief

Deze en meer onderzoekconclusies komen uit een rapport van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent.
Miniatuurvoorbeeld
Vlogger neemt een video op.
© Rawpixel / 123RF
Miniatuurvoorbeeld
Vlogger neemt een video op.
© Rawpixel / 123RF

Ongeveer de helft van de Nederlandse jongeren vindt reclame van influencers irritant. Maar de reclamevorm blijkt wel effectief, want één op de drie jongeren zegt producten te kopen door influencers. Zij vinden het wel belangrijk dat de influencer 'oprecht enthousiast' is over een product, want doen alsof werkt niet.

related partner content for mobile comes here

Jongeren geven om merkreputatie

Deze en meer onderzoekconclusies staan in een rapport van Mediahuis, MediaTest en Wayne Parker Kent. De partijen hebben voor hun 'Grote Jongerenonderzoek 2023' bijna drieduizend Nederlandse jongeren tussen de 15 en 36 jaar gevraagd naar veel verschillende onderwerpen, inclusief advertising, audio, online privacy, social media en merken.

Uit het onderzoek blijkt zo ook dat jongeren merken en producten kiezen op basis van de merkreputatie, de kwaliteit van het product en de prijs-kwaliteitverhouding van het product. Daarna volgen zaken als transparante merkcommunicatie. Hoogopgeleide jongeren uit stedelijke gebieden vinden het ook van belang dat een bedrijf maatschappelijk verantwoord of duurzaam onderneemt

Verslaafd aan sociale media

Een meerderheid van de jongeren (62 procent) zegt ook verslaafd te zijn aan sociale media. In de doelgroep 15 - 21 jaar is dit percentage nog hoger. Gemiddeld zitten jongeren liefst 4.8 uur per dag op hun mobiele telefoon, vooral op sociale media. Bijna de helft van de jongeren gebruikt sociale media ook als belangrijkste nieuwsbron.

Maar sociale media heeft een keerzijde. In de algemene jongerendoelgroep (15 - 36 jaar) zegt liefst dertig procent van de jongeren zich onzeker, verdrietig of depressief te voelen na het gebruik van sociale media. De impact van sociale media uit zich ook in het cijfer dat jongeren hun gezondheid geven. Dit jaar is dat gemiddeld een 6.9, een stuk lager dan de gemiddelde 7.6 die er in 2020 gegeven werd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in