Corona bewijst wel weer waarom wij allemaal in dit vak zitten

Als iets de kracht van een naam bewijst, is het wel het Corona-virus.

Photo by Peter Pryharski on Unsplash

Door Erwin Wijman

Als iets de kracht van een naam bewijst, is het wel het Corona-virus.

De naam verspreidt zich sneller dan het virus zelf, heel veel sneller zelfs. Dankzij de media, ja, dat spreekt. Ennnnn zo’n naam gaat natuurlijk van mond tot mond (ja, de pun met mond-tot-mond-reclame is hier heel erg intended). Er is niets zo effectief voor een merk als free publicity.

Als je een verspreidingskaart van de naam Corona zou maken, zou je ieder land donkerrood kunnen kleuren. Wereldwijd zijn er nu ruim 90.000 mensen besmet met het virus, maar een vijftigduizendvoud daarvan dus 4 tot 5 miljard mensen moeten al gehoord hebben van de naam Corona.

Als het tempo van nieuwe besmettingen doorgaat in het huidige tempo, zeggen duizenden Nederlands baby’s als eerste woord niet papa of mama maar Corona.

Corona is ook de naam van een biermerk, een bekend biermerk zelfs. Het Mexicaanse biertje, eigendom van gigabierconcern AB InBev, schopte het een jaar of tien geleden zelfs tot een hype in Nederland. Wat zeg ik, tot een lifestyle. Je zag ineens iedereen stukjes citroen in de hals van zijn bierflesje proppen. Nu denk je bij de naam van het virus al niet meer aan de naam van het biertje, zo sterk heeft de nieuwe merknaam de andere identieke merknamen compleet met frisse en zonnige associaties verdrongen.

Hetzelfde zie je bij zware stormen, die sinds kort ook in Nederland worden getooid met een naam. Twee stormen wisten in februari de media in Nederland op hun kop te zetten en dat kwam niet door hun kracht of toegebrachte schade – die vielen allebei achteraf alleszins mee - maar door hun naam. Een naam. Ze kregen namen, Ciara en Dennis.

‘Die viel achteraf alleszins mee’ schreef ik net over de impact van Ciara en Dennis, maar dat kan ook niet anders. Een storm die wordt aangekondigd met een naam – ‘Ciara is op weg naar Nederland’ – komt al direct vele malen afschrikwekkender over. Dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen met zo’n storm.

En mensen praten natuurlijk ook eerder en meer over een storm mét een naam dan eentje zonder naam. Daarin schuilt ook de kracht van een goede merknaam.

Een normale griep treft in Nederland per jaar 500.000 mensen en maakt ook in Nederland elk jaar tweeduizend dodelijke slachtoffers en haast niemand praat erover. Maar zodra die griep Corona heet, en er over de hele wereld niet meer dan 90.000 mensen besmet zijn en er 3100 mensen zijn overleden wereldwijd, staan de media er bol van en beheerst de griep de gesprekken op werk, school en straat.  

De naam Corona heeft buitendien het voordeel dat ie in elke taal goed overeind blijft en overal ter wereld goed uit te spreken is. Het virus dankt zijn naam aan de krans (Latijn:  corona) die onder een microscoop rond de virusdeeltjes te zien is.

Nog een pre: de naam klinkt lekker dankzij het binnenrijm en de uitgang op -a en is makkelijk te onthouden. Kijk maar hoe populair dergelijke namen zijn bij autofabrikanten, die zich voor hun modellen ook ongans zoeken naar namen die internationaal goed klinken en aanspreken: denk aan Corolla, Cordoba, Kona, Almera, Antara en ga maar door.

Er beklaagden zich al vrouwen met de voornaam Corona. EditieNL duikelde een Corona Willekes op die erop hoopt nou beter gezegd erop hamert dat mensen het virus vanaf nu Covid moeten noemen en niet langer Corona. ‘Het is heel jammer’, zegt ze tegen EditieNL. ‘Mijn naam is een beetje verpest, ik vind hem nu ineens niet meer leuk.’ Anders gaat ze zélf haar naam misschien maar veranderen, in Caronne.

Overigens zijn er in Nederland nóg 43 meisjes en vrouwen met de voornaam Corona. Op Facebook vind je onder andere Corona van Elsland en Corona de Wert.

Ik zou tegen Corona Willekes, Corona van Elsland en Corona de Wert graag willen zeggen dat ze gewoon hun naam moeten houden en sterker nog er trots op moeten zijn en blijven. Iedereen en alles heet Corona, en niet alleen bier. In de merkenregisters van de Benelux en Europa zijn ettelijke tientallen Corona’s geregistreerd, van verzekeringen tot meetinstrumentjes en van tracking beacons tot landbouwmachines. Wacht nog een maand, dan is het april, lente, warm en droog en is de storm die Corona heet voorbij.

Meer van Erwin Wijman lees je hier.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
A Rombout
Wat een verknipt verhaal is dit. Alleen al het begin: "De naam verspreidt zich sneller dan het virus zelf, heel veel sneller zelfs. Dankzij de media, ja, dat spreekt. Corona bewijst wel weer waarom wij allemaal in dit vak zitten."
Het vak heeft hier niets mee te maken gehad. Het doel van uw vak is met daartoe geëigende middelen een product of dienst onder de aandacht te brengen. Het Corona virus, en de verspreiding daarvan, heeft daarmee niets te maken. Het is niet geholpen door een of andere marketeer, integendeel. Dus het artikel slaat als een tang op een varken. Erwin Wijman probeert om over de rug van een virus dat zich verspreidt, vooral wat aandacht voor zichzelf te krijgen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Erwin Wijman
Beste A Rombout, probeert u wat aandacht voor uzelf te krijgen😀
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
A Rombout
Armoedige reactie. Ga a.u.b. in op de inhoudelijke kritiek die ik geef.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Grind
Poeh, en wat dacht je van AIDS? Zo'n 20.000 mensen hebben 't, maar miljoenen Nederlanders hebben van die naam gehoord gehoord. Echt een mooi vak, reclame.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie