Overslaan en naar de inhoud gaan

Misplaatste advertenties: daar gaat je imago

Je ziet het regelmatig gebeuren: een nieuwsbericht over een treinongeluk met daarnaast een advertentie voor goedkoop reizen per spoor.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door Richard Sweep, Managing Director en

related partner content for mobile comes here

Een pijnlijke combinatie van factoren die een negatief effect op het imago van een bedrijf hebben. In deze blog meer over hoe dit kan gebeuren en hoe reputatieschade te voorkomen.

Voordat ik inga op hoe dit probleem ontstaat, eerst iets meer over de plaatsing van advertenties bij artikelen. Software, zoals bijvoorbeeld Google Adsense, plaatst op basis van de gebruikte woorden in de content van een artikel bijpassende advertenties. Zo zul je bij een webpagina over racefietsen al snel advertenties van bijvoorbeeld fietsenwinkels en wielerwedstrijden zien verschijnen.

Het grote probleem van gangbare software is dat het geen onderscheid maakt tussen positieve en negatieve content in de woorden van de tekst. Hierdoor kan een negatief bericht over bijvoorbeeld een vliegtuigramp in Thailand vergezeld worden door een advertentie over vakanties naar datzelfde land. En hoewel dit voor sommigen grappig kan zijn, blijkt uit onderzoek van ad pepper media onder achthonderd respondenten dat consumenten misplaatste advertenties zien als schadelijk voor het geadverteerde product.

Verder blijkt uit dit onderzoek dat bijna 50 procent van de respondenten regelmatig een banner ziet, die in combinatie met het artikel ernaast als niet passend, lachwekkend, pijnlijk of zelfs schandalig wordt ervaren. Als gevolg hiervan is bijna 40 procent minder geneigd op deze banner te klikken. Voor 38 procent is het zelfs reden om het aangeboden product niet meer te kopen. Het is dus zaak om dit soort vergissingen als bedrijf of merk te voorkomen, zeker als je ziet dat respondenten de adverteerder een beter imago toedichten als een advertentie wel goed bij de inhoud van een webpagina past.

Het is dus belangrijk is om rekening te houden met de plaatsing en positie van advertenties. De huidige techniek biedt gelukkig volop mogelijkheden om misplaatste advertenties te voorkomen. Daarmee behoren advertenties voor een goedkope verzekering naast een bericht over een ernstig ongeval definitief tot het verleden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in