Misplaatste advertenties: daar gaat je imago


Door Richard Sweep, Managing Director ad pepper media BeNeLux en Webgains Nederland
Een pijnlijke combinatie van factoren die een negatief effect op het imago van een bedrijf hebben. In deze blog meer over hoe dit kan gebeuren en hoe reputatieschade te voorkomen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoordat ik inga op hoe dit probleem ontstaat, eerst iets meer over de plaatsing van advertenties bij artikelen. Software, zoals bijvoorbeeld Google Adsense, plaatst op basis van de gebruikte woorden in de content van een artikel bijpassende advertenties. Zo zul je bij een webpagina over racefietsen al snel advertenties van bijvoorbeeld fietsenwinkels en wielerwedstrijden zien verschijnen.
Het grote probleem van gangbare software is dat het geen onderscheid maakt tussen positieve en negatieve content in de woorden van de tekst. Hierdoor kan een negatief bericht over bijvoorbeeld een vliegtuigramp in Thailand vergezeld worden door een advertentie over vakanties naar datzelfde land. En hoewel dit voor sommigen grappig kan zijn, blijkt uit onderzoek van ad pepper media onder achthonderd respondenten dat consumenten misplaatste advertenties zien als schadelijk voor het geadverteerde product.
Verder blijkt uit dit onderzoek dat bijna 50 procent van de respondenten regelmatig een banner ziet, die in combinatie met het artikel ernaast als niet passend, lachwekkend, pijnlijk of zelfs schandalig wordt ervaren. Als gevolg hiervan is bijna 40 procent minder geneigd op deze banner te klikken. Voor 38 procent is het zelfs reden om het aangeboden product niet meer te kopen. Het is dus zaak om dit soort vergissingen als bedrijf of merk te voorkomen, zeker als je ziet dat respondenten de adverteerder een beter imago toedichten als een advertentie wel goed bij de inhoud van een webpagina past.
Het is dus belangrijk is om rekening te houden met de plaatsing en positie van advertenties. De huidige techniek biedt gelukkig volop mogelijkheden om misplaatste advertenties te voorkomen. Daarmee behoren advertenties voor een goedkope verzekering naast een bericht over een ernstig ongeval definitief tot het verleden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid