Bing blijft in schaduw van Google


In de Nationale Search Engine Monitor wordt sinds 2002 jaarlijks het online zoekgedrag van de Nederlandse internetgebruiker in kaart gebracht. Belangrijk element daarvan is de bekendheid en het gebruik van zoekmachines in Nederland. Voor dit onderzoek werden 1251 respondenten ondervraagd.
De verschuiving in marktaandeel van de grootste zoekmachines van Nederland blijkt minimaal. Zoekmachine Bing verovert slechts 1 procent marktaandeel. Desondanks blijft Microsoft investeren om de Bing technologie te verbeteren. In landen om ons heen heeft dit een grotere impact gehad dan in Nederland. Volgens recent onderzoek van AT Internet Instituut heeft Bing inmiddels 3,8 procent van de markt in het Verenigd Koninkrijk in handen. Toch blijft dit volgens de onderzoekers een kleine stap in de richting van serieuze concurrentie voor Google. Op dit moment wordt de Bing technologie ook in de Yahoo! zoekmachine geïmplementeerd, waarmee Microsoft hoopt het marktaandeel van Bing te vergroten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBing heeft ook nog geen grote naamsbekendheid. Ondanks een ruim marketingbudget ter introductie van Bing is slechts 24 procent van de Nederlandse internetgebruikers bekend met de nieuwe Microsoft zoekmachine.
De naamsbekendheid van de Nederlandse zoekmachines blijkt hoog, maar dat zegt niets over het gebruik ervan. Zo is 73 procent van de respondenten bekend met ilse, maar noemt slechts 1 procent deze als de meest gebruikte zoekmachine.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid