Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestaat de gayconsument wel?

Marketeer Alfred Verhoeven stelt vraagtekens bij het feit of de ‘gayconsument’ wel bestaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeer stelt vraagtekens bij het feit of de ‘gayconsument’ wel bestaat.

related partner content for mobile comes here

Een enquête, gehouden onder 1.000 bedrijven, liet onder andere het volgende zien:

• De aannames waarop veel van de ‘LGBT’ (Lebian, Gay, Bisexual & Transgender) marketingactiviteiten gebaseerd zijn – ‘hoger opgeleid, twee hogere inkomens, geen kinderen, luxe levensstijl, trendzettend’ - zijn niet zonder meer correct.
• De seksuele voorkeur is niet zozeer bepalend voor het uitgavenpatroon en merktrouw als wel het ontbreken van kinderen – een kinderloos heterostel heeft eigenlijk ook een ‘gay lifestyle’.
• 'De’ gay consument bestaat niet: er zijn evenveel (zo niet meer) subgroepen te onderscheiden als bij hetero’s.
• Er zijn maar een paar producten waarbij de doelgroep met succes onderscheidend kan worden benaderd: onder andere reizen en alcoholische dranken.
• In Nederland is de doelgroep moeilijker te bereiken door het ontbreken van de ‘community’ die in de VS (nog) wel bestaat. Dit hangt onder meer samen met de sociale en juridische status, en het bereikt hebben van gelijkheid.
• Aanbieders van producten en diensten die een voet aan de grond willen hebben bij de LGBT gemeenschap ‘doen maar wat’, maar hebben niet echt een goed idee van wat ze doen, en wat het resultaat is. Hierop spelen een paar LGBT-consultants heel hard in.
• Als een aanbieder het toevallig (?) wel goed doet, kan hij rekenen op hogere merkentrouw dan bij hetero’s.
• Gays hebben minder te lijden onder de crisis dan hetero’s.

Er is een vervolgonderzoek gestart met als onderzoeksvraag: ‘Bestaat de gayconsument eigenlijk wel?’ Onderdeel van dit promotie-onderzoek (aan de Universiteit van Tilburg) voor is een enquête voor zowel gays als hetero’s. De enquête (19 vragen) is te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in