Real time marketing volgens Gatorade


2 weken geleden schreef ik een column over het belang van real time marketing ((Wordt u de Jack Bauer van de marketing) . Afgelopen week kwam Mashable met een artikel over Gatorade en haar social media command center. Een mooie case en helemaal in de gedachte van real time marketing.
Het Gatorade Social Media Command center moet zo’n beetje de droom zijn van elke (social media) marketeer. Zes monitoren tonen dashboards met realtime data visualisaties en brengen de klant zo letterlijk in het hart van de marketing afdeling
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet ziet er niet alleen cool en indrukwekkend uit maar leidt ook daadwerkelijk tot veranderingen in productontwikkeling en marketingactiviteiten die anders zeer waarschijnlijk niet hadden plaatsgevonden.
Gatorade’s Sr. Marketing Director, Consumer & Shopper Engagement Carla Hassan geeft een paar voorbeelden:
“ starting with the company’s monitoring of its “Gatorade has evolved” campaign. The commercials featured a song by rap artist David Banner, which, Mission Control quickly saw was being heavily discussed in social media. Within 24 hours, they had worked with Banner to put out a full-length version of the song and distribute it to Gatorade followers and fans on Twitter and Facebook, respectively.
"On a day-to-day basis, Gatorade’s tools are also being used for more conventional marketing tactics –- like optimizing landing pages and making sure followers are being sent to the top performing pages. As an example, the company says it’s been able to increase engagement with its product education (mostly video) by 250% and reduce its exit rate from 25% to 9%"
Het doel van het project is volgens Hassan: “take the largest sports brand in the world and turn it into largest participatory brand in the world.”
Om dit te bereiken beperkt Gatorade zich niet alleen tot het monitoren van social media maar proberen ze hun fans ook steeds dichter bij hun sporters en wetenschappers te brengen. Tijdens de Super Bowl konden fans in contact komen met een aantal NFL topspelers terwijl ze de nieuwe Gatorade G Series Pro aan het uittesten waren. Ook kleinere events waarbij voedingsdeskundigen vragen van fans beantwoorden, worden op regelmatige basis georganiseerd via onder andere Facebook.
Uiteraard moet real time marketing verder gaan dan alleen het monitoren van en reageren op social media. Maar gezien de belangrijke rol van de klant in het marketingproces en de participatie van diezelfde klant in social media is dit wel een mooi vertrekpunt. Ik ben benieuwd welke voorbeelden we de komende tijd nog meer gaan zien. En dan hopelijk ook in Nederland. Bol.com lijkt plannen te hebben gezien hun keuze voor MI-Connect van Media-Injection.
Als er iemand nog andere goede voorbeelden heeft van merken die sterk zijn in real time marketing (en dan bedoel ik niet een éénmalige inhaker) dan hoor ik dat graag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid