Overslaan en naar de inhoud gaan

René Repko en zijn vijf gouden regels

René Repko, marketingdirecteur van de Hema, en Marketeer of the Year 2008, vertelde op het Marketeer of the Year-event over welke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, marketingdirecteur van de Hema, en , vertelde op het Marketeer of the Year-event over welke ontwikkelingen in retailland hem zijn opgevallen.

related partner content for mobile comes here

Hij heeft vijf gouden marketingregels. Wat houdt hij nauwkeurig in de gaten? Hoe ziet de toekomst in retail eruit?

‘Ik kan de toekomst niet voorspellen’, zei Repko. ‘Wij marketeers zijn wel goed in het overschatten van te veel dingen. En dan veroorzaken we vaak ook nog eens zaken die we niet eens willen. Kijk maar naar startte. Daar raak ik van in de war.

‘Maar tegelijkertijd onderschatten we ook veel. Wie dacht dat berichtjes tikken op een telefoon zo’n vlucht zou nemen. Facebook? YouTube? En wie kon van tevoren inschatten dat niet de iPhone maar juist de Blackberry populair onder jongeren zou worden?

‘Consumenten zijn als die IJslandse vulkaan waarvan ik de naam niet kan uitspreken. Totaal onvoorspelbaar.

‘De retailwereld, het is een complexe realiteit. Er zijn spelers die vanuit het niets opduiken. Zoals Albert Heijn die zich op non-food gaat richten, de Hema die in verzekeringen gaat. In die complexe realiteit is het zaak om vast te blijven houden aan je merkbelofte. Blijf herkenbaar. Altijd.

‘Er zijn vijf gouden regels. Versimpel. Verlaag. Verbeter. Vermaak. Versmelt.’

Versimpel
‘Neem het concept van . Wijn kopen is best ingewikkeld. Diverse landen, streken, druiven - lastig een goede keuze te maken. GrapeDistrict heeft voor de consument een voorkeuze gecreëerd. Het aanbod is versimpeld waardoor het makkelijker kiezen is.'

Verlaag
‘Verlaag de prijs. Kijk maar eens naar de Ierse kledingzaak , die sinds kort een filiaal in Rotterdam heeft. Hele busladingen met klanten worden afgeleverd. Kinderbroekjes van vijf, zes euro. Mensen staan in lange rijen te wachten tot ze bij de kassa kunnen afrekenen.'

Verbeter
‘Denk je dat er niets aan onderbroeken valt te veranderen, behalve een ander stofje of kleur? Kijk dan eens naar het : mannelijke versies van de wonderbra: een voorgevuld kruis. Je moet maar op het idee komen. Zo valt er dus altijd wel wat te verbeteren.’

‘Wat kun je vernieuwen aan sokken? Geen sokken in paren verkopen, maar enkele sokken. Dat doet . Zo kun je de ene sok met een andere combineren. Jonge meiden vinden het geweldig.’

Vermaak
‘Zie wat BurgerKing met defrienden op MySpace heeft gedaan. Defriend je een aantal van je vrienden, dan ontvang je een coupon voor een Whopper. In Nederland: de . Consumenten melden in social media dat ze vol spanning op de onderbroeken zitten te wachten. Deze actie van Zeeman: jaloersmakend! Echt waar.’

Versmelt
‘Apple’s Jobs zei: “Owning a market is better than owning a factory”. Businessmodellen veranderen. Soms struikel je over nieuwe ontwikkelingen. Een paar jaar geleden waren we in eerste instantie niet blij met . Maar we ontdekten al snel dat je dit soort ontwikkelingen niet moet tegengaan. Je moet het samen met andere partijen doen. Een ander voorbeeld is de Hema Campingwinkel op Lowlands. Deze ‘winkel’ wijkt af van wat wij normaal als Hema doen. Er zijn producten te koop die je niet in de gewone winkels tegenkomt. Maar die campingwinkel is helemaal gericht op de Lowlands-ganger.

‘Daarnaast hebben we natuurlijk de waarbij designstudenten innovatieve producten bedenken.

‘Je dient samen met de consument te innoveren. Niet in een laboratorium, het woord alleen al is zo verkeerd. Het gaat om co-creatie. Mijn hartenwens is dat we dit bij de Hema veel meer en vaker gaan doen.’

Valkuil
‘Er bestaat ook een grote valkuil: gebrek aan relevantie. Soms raak ik radeloos als ik al die technische ontwikkelingen zie. Zoveel mobile apps, technologische hoogstandjes. Maar er is ook veel shit. Wat shit is, heeft onvoldoende relevantie. Alles wat je doet en maakt, moet relevant zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in