Overslaan en naar de inhoud gaan

Beste politieke slogan ooit: 'At your service'

In de aanloop naar de verkiezingen heeft het GVR (Genootschap voor Reclame) de verkiezing tot Politieke Slagzin Aller Tijden uitgeschreven.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de aanloop naar de verkiezingen heeft het GVR (Genootschap voor Reclame) de verkiezing tot Politieke Slagzin Aller Tijden uitgeschreven. Via de website kon de afgelopen weken door het publiek gestemd worden op de slogan van een politieke partij uit de afgelopen eeuw.

related partner content for mobile comes here

Met 21 procent van de stemmen was "At your service!" van Lijst Pim Fortuyn Leefbaar Nederland uit 2002 2001 veruit favoriet. Op de tweede plaats eindigde met ruim 10 procent "Eigenlijk bent u een D66-er" (D66, 2006). Vlak daarachter scoorde de Partij van de Toekomst met een slagzin uit 2003, "Ga stemmen, desnoods op ons”.

Opvallend is dat de top 3 bestaat uit slagzinnen van de laatste jaren. De oudste slagzin uit de lijst daarentegen spreekt kennelijk ook tot de verbeelding, want deze kreeg nog bijna 10 procent van de stemmen. Uit 1920 stamt de leuze "Uw plaats aan den stormram is nog vrij" van de SDAP.

Op de vijfde en zesde plaats volgde "PSP. Ontwapenend" uit 1972 en "Laat Lubbers zijn karwei afmaken" van het CDA.

De shortlist van de te kiezen slogans was samengesteld door een vakjury. Uit de discussie die onvermijdelijk rond shortlists ontstaat, kwam naar voren dat de slagzin "PvdA. Sterk en Sociaal" onterecht ontbrak in de lijst.

De vakjury onder leiding van Hans Hillen begrijpt de keuze van het publiek voor de winnende slagzin. "At Your Service" past naadloos in deze tijd, waarin krachtige oneliners het verschil kunnen maken in het politieke debat. Toch heeft de vakjury, naast Hillen bestaand uit Rob van Vuure, Henk Scheenstra en Ruud Polman zelf vanuit een professioneel oogpunt voor een andere winnende slagzin gekozen:

"Laat Lubbers zijn karwei afmaken" is weliswaar bijna 25 jaar oud, maar heeft niets aan kracht ingeboet. In slechts vijf woorden wist deze slagzin volgens de jury mensen emotioneel te raken en in beweging te zetten.

Sterke tweede is de curieuze paradox "Stem tegen, stem SP", aldus de jury. Een slogan die mensen mobiliseert en de SP positioneert. Op de derde plaats eindigde bij de vakjury de motiverende boodschap van de VVD uit 1956: "Houd de vrijheid hoog". Een zin die in de toenmalige tijdgeest en het dreigende gevaar van het Oostblok een krachtig en positionerend statement vormde.

Mijn favoriet: "Geen gezeik, iedereen rijk" van de ...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in