Tiener conservatief in online gebruik


Het cliché dat kinderen te snel volwassen worden, is niet helemaal waar volgens het onderzoeksbureau. Hoewel ze veel technische kennis hebben van digitale media en sociale kennis wat betreft bijvoorbeeld alcohol drinken en seks; het blijven kinderen en ze moeten nog veel leren.
Veel marketeers zijn in de veronderstelling dat tieners voortdurend aan het rebelleren zijn, op internet op jacht naar illegale downloads of onfatsoenlijke websites, altijd via Twitter of Chatroulette ingeplugd zijn en er niet over denken om live tv te kijken, maar in hun eigen tijd via Video On Demand uitzendingen bekijken.
Fly Research concludeert juist dat tweens en jonge tieners vrij behoudend zijn in hun online gewoontes. Het is nog steeds via tv hoe de meeste van hen in contact komen met grote merken. Tieners zijn niet erg ontwikkelde gebruikers van social media, aldus het onderzoeksbureau. Het blijft vaak beperkt tot Facebook, MSN en YouTube. En kinderen onder de 15 jaar houden zich over het algemeen niet bezig met online downloaden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTieners krijgen meer kennis van het web als ze wat ouder zijn. Voor die tijd is het speelplein nog steeds dominant in het overbrengen van informatie. Als iemand op school zegt: ‘Ik heb een coole online game gezien’, dan verspreidt zich dat als een lopend vuurtje door de school. Dat kan interessante gevolgen voor online marketing hebben, vindt het onderzoeksbureau. Want misschien hoeft dat niet online te zijn.
FlY Research keek in het onderzoek ook naar hoe 95 tieners interacteerden met de grote merken adidas, Apple, BlackBerry, Coca-Cola, Facebook, McDonald’s, Nike, O2, Nintendo en Vodafone, gedurende drie dagen. In een online dagboekje hielden de tieners bij wanneer en waar ze een merk zagen, wat ze toen aan het doen waren en wat ze van het merk vonden.
Het gemiddelde aantal merken dat de tieners zagen of hoorden, was 4,7. McDonald’s werd het vaakst opgemerkt (67 keer) – goed voor 16 procent van het totaal aantal opgemerkte merken.
Coca-Cola kwam op 14 procent, Facebook op 13 procent. Onderaan stonden BlackBerry en Nintendo met 7 procent.
Jongere tieners en jongeren zagen of hoorden meer over de merken dan de oudere groep. Fly Research vermoedt dat dit komt omdat meisjes eerder volwassen worden en als je ouder bent, ben je minder vatbaar voor het opmerken van merken. Het kan te maken hebben met zelfverzekerd zijn: als je ouder bent, ben je zelfverzekerder en heb je minder bevestiging van merken nodig, aldus de onderzoekers.
De ondervraagden zagen de merken of hoorden erover, het vaakst via televisie (22 procent), daarna word-of-mouth (20 procent) en internet (11 procent). Via tijdschriften en bioscoop: 3 procent en radio en web pop-ups slechts een procent.
Jongens en jonge tieners zagen de merken vaker op tv, 16-19 jarige meisjes spraken er vaker over.
Een derde van tieners gaf aan dat het opgemerkte merk geen indruk op hen maakte (vooral de oudere tieners). Een andere derde gaf aan dat de brand exposure hen beter deed denken over het merk (de 16-17 jarigen) en een vierde zei dat ze het merk gingen kopen. Vier procent gaf aan dat ze het merk na de uiting als minder positief ervoeren.
Bron: Marketing Magazine
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid