Overheid belooft Fifa verbod op reclamestunts


Dat heeft de Nederlandse overheid de wereldvoetbalbond Fifa schriftelijk toegezegd, zo meldt de Volkskrant. Dit soort ambush marketing is nu niet specifiek verboden. De toezegging staat in een van de acht schriftelijke garanties in de bieding die Nederland en België voor de organisatie van het WK 2018 of 2022 hebben ingediend.
De kwestie is actueel geworden vanwege de 'Bavaria-jurkjes'. Het optreden van de Fifa leidde tot onrust over de vraag wat Nederland de voetbalbond beloofd heeft. Volgens minister Klink (Sport) is er geen sprake van dat de autonomie uit handen wordt gegeven. Ook zijn er geen toezeggingen gedaan aan de Fifa dat wetten worden aangepast.
Zuid-Afrika bracht marketingstunts voor het WK onder het strafrecht, waardoor de twee vrouwen die verantwoordelijk waren voor Bavaria-actie gearresteerd konden worden. In Nederland kan alleen privaatrechterlijk actie ondernomen worden. Een specifieke wet tegen ambush marketing is er niet.
Toch zegt de overheid de voetbalbond schriftelijk toe in te grijpen als niet-officiële sponsors bij een eventueel WK in 2018 acties ontplooien. Volgens Klink heeft de Fifa nog geen eisen gesteld rond de wetgeving.
Bas Kist, partner bij het merkenbureau Zacco, denkt dat dit gaat gebeuren. ‘Je kunt ambush marketing hier alleen achteraf aanpakken, via de rechter. Ik denk niet dat de Fifa daar genoegen mee neemt, gezien alle aandacht voor de stunt van Bavaria. Ze zullen niet vragen de strafwet in te schakelen, maar ze willen wel wat concreters dan nu, om ook echt op te kunnen treden.'
Bron: de Volkskrant (Wilco Dekker)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid