Overslaan en naar de inhoud gaan

EACA-bureaus: meer groei, maar ook meer druk

Europese bureaus zien groei, maar voelen ook tijds- en kostendruk, blijkt uit een EACA-onderzoek onder zijn leden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na het slechte jaar 2009 zijn reclamebureaus weer in een wat rustiger vaarwater gekomen en verwachten ze groei voor 2010. Toch blijven de condities nog moeilijk, blijkt uit het pan-Europese onderzoek van de (European Association of Communications Agencies).
Vorig jaar was een slecht jaar voor het grootste deel van de EACA-bureaus. 71 Pct rapporteert slechte resultaten, 23 pct spreekt van gemiddeld en slechts 6 pct zag groei in 2009. Dat waren vooral bureaus in Cyprus en Zwitserland. Door de recessie vragen klanten om meer diensten voor hetzelfde budget of lagere budgetten voor hetzelfde werk. Alle bureaus die aan het onderzoek melden dat. Ook vraagt de klant om 'gratis extra diensten' (89 pct). De respondenten spreken ook van 'meer last minute beslissingen en kortetermijnactiviteiten, meer reviews en meer druk om de mediatarieven omlaag te brengen.
Volgens het EACA-onderzoek draaide het de afgelopen tijd in de branche meer om prijs en concurrentie. Klanten keken naar kostenreductie en focus op de belangrijkste communicatiedisciplines.

related partner content for mobile comes here

2010
Over 2010 zijn bureaus positiever, waarbij 32 pct van de respondenten groei verwacht, 40 procent spreekt van een 'stabiele business', maar toch nog bijna een kwart denkt weer in de min te zitten. De
EACA-leden denken dat geïntegreerde communicatie (57%) en meer efficiënte campagnes (57%) de belangrijkste factoren voor 2010 zijn. Ook interactieve media (42%) en creativiteit (37%) worden genoemd.
EACA-topman Olivier Fleurot spreekt van een nog altijd moeilijke markt, maar is ook optimistisch. 'Deze enquête toont aan dat de relatie tussen bureau en klant is veranderd. Bureaus zijn ook bereid tot verandering, maar we moeten wel blijven focussen op het hart van advertising: strategisch denken en creativiteit.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in